بلاکچین

مزایا و معایب وام کریپتو چییست؟ وام کریپتو قرض بگیریم؟

امروزه در بازار کریپتو روش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود وجود دارد؛ وام‌های کریپتو، یکی از این روش‌ها است. پیش از این، اکثر مردم برای کسب سود، دارایی‌های خود را ترید یا سپرده‌گذاری می‌کردند. در پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو، می‌توانید با دیپوزیت کردن دارایی رمزارز خود، سود کسب کنید. فرایند وام دهی کریپتو با توجه به نوع پلتفرم انتخابی توسط فرد و شرکت‌ها، بسیار سریع‌تر از فرایند تسهیلات سنتی انجام می‌شود؛ زیرا وام دهی کریپتو برخلاف نوع سنتی آن، ملزم به اجرا قوانین دولتی، اعتبارسنجی و بررسی‌های مختلف نیستند. در این مقاله از اینوکس قصد داریم مزایا و معایب وام کریپتو را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو، در واقع شکاف بین وام گیرندگان و وام دهندگان را پر می‌کند لازم به ذکر است که در پلتفرم‌های وام دهی کریپتو، علاوه بر ساده بودن فرآیند وام دادن و وام گرفتن، نرخ‌های سود وسوسه انگیزی در حدود ۸ درصد بر روی کوین‌ها ارائه می‌شود؛ در حالی که با سپرده گذاری در بانک‌ها سود بسیار کم‌تری به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید با مطالعه مقاله وام دهی کریپتو، اطلاعات جامعی در مورد نحوه گرفتن وام‌های کریپتو، ریسک‌های آن و … بدست آورید. همچنین، در مقاله پلتفرم‌های وام دهی کریپتو نیز به شما کمک می‌کنیم تا بهترین پلتفرم را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

مقایسه وام‌های کریپتو با تسهیلات سنتی

در توضیح مزایا و معایب وام کریپتو ابتدا باید گفت که همان‌طور که می‌دانید، وام دادن و وام گرفتن، عناصر کلیدی در سیستم مالی محسوب می‌شوند. اغلب افراد در مقطعی از زندگی خود، نیاز به گرفتن وام‌های مختلفی از قبیل وام دانشجویی، وام خودرو، وام مسکن و … دارند. این سیستم، قرن هاست که وجود داشته و تنها کمی دچار تغییر شده است. بدین ترتیب که وام دهندگان، در ازای وجوهی که وام می‌دهند، سود دریافت می‌کنند و وام گیرندگان نیز در ازای دریافت مبلغ وام، بهره می‌پردازند. این فرآیند، توسط یک موسسه مالی، مانند بانک‌ها یا اخیراً، به صورت وام دهی فرد به فرد (P2P) انجام می‌شود.


سیستم وام‌دهی DeFi، به کاربران این امکان را می‌دهد با حفظ مالکیت کوین‌های خود، به روشی کاملاً غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز از نهاد‌های دولتی (Permissionless) وام بدهند یا وام بگیرند. یکی از اصول و اهداف اصلی DeFi، این است که کاربران بتوانند مالکیت کامل دارایی‌های خود از قبیل کوین‌ها یا حتی فرم‌های جدید ارز دیجیتال از قبیل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را حفظ کنند.

سیستم وام دهی DeFi، بر پایه قرار دادهای هوشمند بنا شده است و بر روی بلاک چین‌های باز (open blockchains) اجرا می‌شود؛ از این رو، این سیستم، بدون نیاز به احراز هویت و اعتماد به شخص دیگری جهت نگهداری دارایی‌ها، برای همه افراد در دسترس است.

در این رابطه بخوانید : وام دهی دیفای: چطور در Defi وام دریافت کنیم؟

مزایا و معایب وام کریپتو

وام‌های کریپتو، علی رغم مزایا فراوان، همانند دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، ریسک‌هایی نیز به همراه دارند. اگر می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، بهتر است ابتدا تمامی مزایا و معایب وام کریپتو را به طور کامل بررسی کنید تا علاوه بر کسب سود از خطرات احتمالی نیز جلوگیری کنید. در ادامه این موارد را بیان می‌کنیم:

مزایا وام‌ کریپتو

وام‌های کریپتو مزایای فروانی را هم برای وام دهندگان و هم وام گیرندگان ارائه می‌کنند. در این بخش، به این نکات اشاره می‌کنیم:

فرایند سریع

یکی از برتری‌های وام کریپتو نسبت به تسهیلات سنتی، فرآیند سریع و در دسترس بودن آن‌ها است. لازم به ذکر است که در این سیستم اغلب به احراز هویت و اعتبار سنجی نیازی نیست. بنابراین وام‌های کریپتو، در مقایسه با تسهیلات سنتی، شرایط انعطاف پذیرتری را به همراه کارمزد‌های پایین، ارائه می‌دهند.

عدم نیاز به اعتبار سنجی

پلتفرم‌های غیر متمرکز وام دهی کریپتو، برخلاف موسسات مالی سنتی، برای تعیین صلاحیت وام، نیازی به بررسی سابقه اعتباری شما ندارند. لازم به ذکر است که معمولا افراد در این سیستم برای وام دادن یا وام گرفتن، نیز نیازی به حساب بانکی سنتی ندارند. جالب است بدانید که تقریبا یک سوم جمعیت جهان، حساب بانکی ندارند؛ از این رو، این سیستم راه حل جدیدی برای افراد در بازارهای در حال توسعه و نوظهور به منظور دسترسی به اعتبار است.

نرخ بهره پایین

وام‌دهی کریپتو، نرخ‌های بهتری نسبت به سیستم مالی سنتی، به‌ویژه در استیبل کوین‌ها ارائه می‌دهد. در این سیستم، اغلب شما می‌توانید وام کریپتو را با نرخ بهره زیر 10 درصد دریافت کنید.

کسب درآمد غیر فعال

وام‌دهی کریپتو، برای سرمایه‌‌گذاران این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از سپرده‌های کریپتو خود، به منابع جدیدی از درآمد غیرفعال دسترسی پیدا کنند.

وثیقه کافی

پروتکل‌های وام‌دهی DeFi، با تعیین وثیقه کافی از سرمایه وام دهندگان محافظت می‌کنند. بدین ترتیب اگر وام گیرندگان در بازپرداخت وام‌های خود کوتاهی کنند، پروتکل می‌تواند وثیقه آن‌ها را حراج کند و آن را به وام دهندگان بازپرداخت کند. بهتر است بدانید که در پلتفرم‌های متمرکز وام‌دهی کریپتو، لزوماً این تضمین برای وام دهندگان ارائه نمی‌شود.

بدون نیاز به واسطه

از دیگر مزیت‌های پلتفرم‌های وام دهی کریپتو این است که به هیچ واسطه‌ای نیاز نیست. در واقع، این وام‌ها با کمک قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند.

تعیین مبلغ وام بر اساس ارزش دارایی

در بسیاری از پلتفرم‌های وام دهی کریپتو، شما می‌توانید تا 50 درصد ارزش ارز دیجیتال خود وام بگیرید. لازم به ذکر است در برخی موارد امکان دریافت وام تا 90 درصد ارزش دارایی نیز وجود دارد.

انتخاب نوع ارز دریافتی وام

به طور کلی، شما می‌توانید با توجه به پلتفرم و نیازتان، وجوه وام کریپتو را به صورت دلار یا ارزهای دیجیتال دریافت کنید.

معایب وام‌ کریپتو

وام‌های کریپتو در کنار مزایا متنوع خود، معایبی نیز به همراه دارند. شما با آگاهی از این معایب، می‌توانید ریسک‌های وام خود را به خوبی شناسایی کنید و بیشترین بهره را از وام خود ببرید. در این بخش، به بررسی معایب وام‌های کریپتو می‌پردازیم:

معایب وام‌ کریپتو

در این رابطه بخوانید : نحوه وام دهی کریپتو (Crypto Lending)، سریع و راحت وام کریپتو بگیرید!

خطر مارجین کال (Margin calls)

در سیستم وام دهی کریپتو، اگر ارزش وثیقه شما از یک آستانه معین کمتر شود، مارجین کال اتفاق می‌افتد. در این شرایط شما ملزم به افزایش وثیقه هستید؛ در غیر این صورت ممکن است وام دهنده بخشی از وثیقه شما را بفروشد تا LTV (نسبت وام به ارزش) کاهش یابد. با توجه به اینکه بازار رمز ارزها، در کوتاه مدت، نوسانات زیادی دارد، احتمال وقوع این امر، می‌تواند زیاد باشد.

عدم دسترسی به وثیقه در حین بازپرداخت وام

در پلتفرم‌های وام دهی کریپتو، تا زمانی که وام به طور کامل بازپرداخت نشود، امکان دسترسی وام گیرنده به وثیقه وجود ندارد. به این ترتیب، شما نمی‌توانید با دارایی ارز دیجیتال خود که به عنوان وثیقه قرار داده‌اید، ترید یا معامله کنید. این امر، زمانی مشکل ساز می‌شود که قیمت ارز به میزان قابل توجهی کاهش یابد یا نیاز فوری به نقدینگی، داشته باشید.

محدودیت در رمزارز انتخابی وثیقه

پلتفرم‌های وام دهی کریپتو، معمولا از تعداد محدودی رمز ارز برای وثیقه، پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین تمامی ارزهای دیجیتال واجد شرایط نیستند. به این ترتیب، ممکن است با توجه به یک پلتفرم خاص، برای فراهم کردن وثیقه، مجبور به مبادله دارای دیجیتال خود شوید.

خطر از دست دادن سرمایه

دارایی‌های موجود در حساب ارزهای دیجیتال شما، برخلاف وجوه حساب بانکی، بیمه نمی‌شوند؛ بنابراین، اگر پلتفرم وام دهی دچار مشکل شود، ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید.

ریسک قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند مورد استفاده در وام دهی DeFi ممکن است دارای باگ‌هایی باشند که این امر امکان سرقت وجوه توسط هکرها را به وجود می‌آورد.

امکان تاخیر در فرایند برداشت از حساب بهره

معمولاً، شما می‌توانید در هر زمان، برای برداشت از حساب بهره ارز دیجیتال خود درخواست بدهید؛ اما این فرآیند با توجه به نوع پلتفرم، ممکن است چند روز طول بکشد تا وجوه آزاد شود و بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین، این امر، در شرایطی که ارزش دارایی‌های شما به سرعت در حال کاهش باشد و نتوانید آن‌ها را معامله کنید، بسیار مشکل ساز است.

در این رابطه بخوانید : وام فلش کریپتو (Flash Loan) چیست؟ آشنایی با وام آنی بدون وثیقه در دنیای دیجیتال

سخن پایانی مزایا و معایب وام کریپتو

در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب وام‌ کریپتو پرداختیم. لازم به ذکر است که اگر به نقدینگی نیاز دارید و قصد فروش دارایی‌های ارز دیجیتال خود را ندارید، وام‌های کریپتو می‌توانند پیشنهاد مناسبی برای شما باشند. در وام‌های کریپتو، بدون نیاز به اعتبار سنجی، دسترسی سریع به نقدینگی همراه با نرخ‌های بهره پایین امکان پذیر است. همچنین، اگر قصد سپرده گذاری دارایی‌های دیجیتال خود را دارید، وام دادن آن‌ها از طریق حساب بهره کریپتو می‌تواند بهترین روش برای کسب سود و به حداکثر رساندن ارزش آن‌ها باشد.

اگرچه وام‌های کریپتو با داشتن مزایا متنوع یک فرصت عالی برای کسب سود محسوب می‌شوند، اما بهتر است قبل از هر گونه اقدامی چه به عنوان وام دهنده یا وام گیرنده، تمامی ریسک‌ها را در نظر بگیرید. بنابراین اگر قصد فعالیت به هر شکلی را در زمینه وام دهی کریپتو دارید، تمامی مزایا و معایب آن را به صورت کامل بررسی کنید.

سوالات متداول

در این بخش، به سوالات متداول پیرامون موضوع مزایا و معایب وام کریپتو می‌پردازیم:

1. مزایا وام‌های کریپتو چیست؟

وام‌های کریپتو معمولا با نرخ‌ بهره کم‌تری نسبت به تسهیلات سنتی ارائه می‌شوند. همچنین، وام دهندگان در این سیستم می‌توانند با نرخ سود بیشتر از سپرده‌گذاری درآمد غیر فعال کسب کنند.

2. چرا افراد وام کریپتو می‌گیرند؟

وام‌های کریپتو، به این دلیل گرفته می‌شوند که روش خوبی برای دسترسی به نقدینگی بدون نیاز به فروش دارایی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در واقع، شما می‌توانید از دارایی خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کنید. بنابراین، در صورت افزایش ارزش دارایی دیجیتال خود، شما همچنان سود می‌برید.

3. اگر وام کریپتو خود را بازپرداخت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نتوانید وام خود را قبل از پایان مدت زمان وام، به طور کامل بازپرداخت کنید، وثیقه شما برای تسویه کامل حراج می‌شود و مابقی آن به کیف پولتان بازگردانده می‌شود.

منبع
credolabmorebusinessrealvisionbankrate

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا