ارزهای دیجیتال

مقایسه و بررسی کامل کاردانو و سولانا؛ کدامیک بهتر است؟

فناوری بلاک چین از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009 راه طولانی را پیموده است. امروزه ما پلتفرم‌های بلاک‌چینی مختلفی داریم. این روزها دو بلاکچین برتر کاردانو و سولانا تسلط اتریوم در قراردادهای هوشمند و فضای dApps را به چالش کشیده‌اند. هر دو آنها در بازار سرمایه رشد کرده‌اند و قابلیت‌های مشابهی در مدیریت قراردادهای هوشمند، DApps، DeFi و NFT دارند. با این حال این دو بلاکچین تعدادی تفاوت‌ فنی نیز دارند. در این مقاله از سایت صرافی ارز دیجیتال اینوکس این دو بلاکچین را از لحاظ فناوری، معماری، قراردادهای هوشمند و مدیریت تراکنش مقایسه می‌کنیم.

تاریخچه و پیشینه کاردانو و سولانا

در ابتدا، باید نگاهی به تاریخچه و پیشینه هر پلتفرم بیندازیم.

بنیاد کاردانو در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون و جرمی وود شکل گرفت. هدف توسعه‌دهندگان کاردانو حل مشکلات بیت‌کوین و اتریوم از نظر مقیاس‌پذیری، امنیت، قابلیت همکاری و پایداری بود. شبکه کاردانو برای استفاده عموم در سال 2017 با جمع‌آوری 62.24 میلیون دلار در یک ICO راه‌اندازی شد. این شبکه در کشور سوئیس توسط بنیاد کاردانو اداره می‌شود.

بنیاد سولانا نیز در سال 2018 توسط آناتولی یاکوونکو و راج گوکال آغاز به کار کرد. هدف آن ارائه بلاکچینی است که می‌تواند چندین تراکنش را به طور همزمان انجام دهد. بعد از دوسال شبکه سولانا با جمع‌آوری 315.8 میلیون دلار در سال 2020 راه‌اندازی شد.

فناوری و معماری

کاردانو دارای یک معماری چندلایه است که شامل دو لایه تسویه (CSL) و لایه محاسباتی کاردانو (CCL) می‌شود.

لایه CSL وظیفه مدیریت انتقال توکن‌های ADA و کنترل وضعیت دفتر را بر عهده دارد.‍ لایه CCL نیز قراردادهای هوشمند، DApps و سایر قابلیت‌های پیشرفته شبکه را فعال می‌کند. از سوی دیگر، سولانا دارای معماری تک لایه‌ است و از تکنیک اثبات تاریخ (PoH) برای دستیابی به عملکرد بالا و مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند.

 PoH روشی برای رمزگذاری زمانی در دفتر کل با ایجاد یک توالی معتبر در هش است. سولانا همچنین از نوآوری‌های دیگری مانند Turbine، Gulf Stream، Sealevel و Cloudbreak برای بهینه‌سازی پردازش تراکنش‌ها و اجرای قرارداد هوشمند استفاده می‌کند.

هنگامی که به مقایسه کاردانو و سولانا از لحاظ معماری می‌پرازیم، به این نتیجه می‌رسیم که معماری چندلایه کاردانو امنیت بیشتری ارائه می‌دهد، در حالیکه معماری تک لایه سولانا توسعه dApps را راحت‌تر می‌کند.

مکانیسم اجماع

از نظر مکانیسم اجماع، کاردانو یک پروتکل اثبات سهام (PoS) تحت عنوان «اوروبوروس» (Ouroboros) را به کار می‌برد. این پروتکل زمان را به دوره‌ها و اسلات‌ تقسیم می‌کند. به صورت تصادفی یک ذینفع (به نام رهبر اسلات) در هر یک از اسلات‌ها برای ایجاد و توسعه یک بلوک انتخاب می‌شود. شانس ذینفعان برای انتخاب شدن به سهام ADA که دارند بستگی دارد.

در مقابل، سولانا از مکانیسم اجماع خاص خود یعنی PoH «اثبات تاریخ» استفاده می‌کند. اثبات تاریخ یک پروتکل اثبات زمان است که از یک ساعت کریپتوگرافیگ استفاده می‌کند تا زمان و ترتیب رویدادها را روی بلاکچین ثبت کند.

با مقایسه کاردانو و سولانا در مکانیسم اجماع، به این نتیجه می‌رسیم که مکانیسم اجماع هر دو آنها بسیار کارآمد هستند.

توان عملیاتی (سرعت) تراکنش ها

موضوع دیگری که باید در مقایسه کاردانو و سولانا در نظر گرفت، سرعت شبکه‌های این دو بلاکچین است. تراکنش در ثانیه (TPS) نمایانگر سرعت کارکرد شبکه و قابلیت مدیریت ترافیک در شبکه است. در این فاکتور سولانا بهتر عمل می‌کند. سرعت تراکنش در ثانیه سولانا بیشتر از کاردانو است. سولانا قادر است 65000 TPS انجام دهد. اما کاردانو قابلیت مدیریت تراکنش‌ها بین 250 تا 1000 TPS را دارد.

در اینجا باید بگوییم که سولانا به دلیل استفاده از مکانیسم PoH سریعتر از کاردانو عمل می‌کند.

غیرمتمرکز بودن

تمرکززدایی شبکه نیز جنبه مهمی است که باید در مقایسه کاردانو و سولانا نظر گرفته شود. کاردانو از سولانا غیرمتمرکز‌تر است. تعداد اعتبارسنج‌ها و استخرهای سهام کاردانو بیشتر است. کاردانو دارای بیش از 3200 استخر سهام است که نودهای اعتبار سنجی را اجرا می‌کنند. در حالی که سولانا 1841 نود اعتبار سنجی دارد. نودهای بیشتر، تنوع و امنیت بالای درون شبکه را منعکس می‌کند. سیستمی در کاردانو حکم‌فرماست که مانع بیش از حد بزرگ شدن استخرهای استیکینگ می‌شود. اما سولانا چنین سیستمی ندارد. تکنولوژی این بلاکچین به چندین اعتبار سنج متکی است تا در هر زمانی به فرایند اجماع محلق شود.

در اینجا باید ذکر کنیم که کاردانو به دلیل تعداد بیشتر نودهای اعتبارسنجی غیرمتمرکزتر از سولانا است.

زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی کاردانو «Haskell» است، زبان فانکشنالی که از توابع خالص (pure functions) استفاده می‌کند. این توابع همیشه برای هر ورودی، خروجی یکسانی می‌دهند. توسعه‌دهندگان کاردانو با استفاده از این زبان، با اطمینان بالا کدنویسی کنند و رسما آن را تایید کنند. این باعث می‌شود قراردادهای هوشمند ایمن‌تر و صحیح‌تر باشند. به علاوه کاردانو زبان قرارداد هوشمند خودش را دارد که «Plutus» نامیده می‌شود. این زبان مبتنی بر Haskell است و به توسعه‌دهندگان امکان نوشتن هر دو کد آن چین (on-chain) و آف چین (off-chain )را به یک زبان می‌دهد. Plutus از مدل UTXO پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که منطق و دیتا را به آدرس‌های خروجی اضافه می‌کند.

زبان‌های برنامه‌نویسی سولانا شامل Rust، C و C++ است. این زبان‌ها ویژگی‌هایی از جمله عملکرد بالا، امنیت و همزمانی را ارائه‌ می‌دهند. به علاوه این زبان‌ها باعث می‌شوند توسعه‌دهندگان کنترل و کارایی کمتری داشته باشند.

سولانا، از طرف دیگر، از زبان‌های برنامه نویسی مانند Rust، C، C++ و Python از طریق چارچوب Anchor خود پشتیبانی می‌کند. به علاوه سولانا از زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python) در نوشتن قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. این زبان از چارچوبی تحت عنوان «Anchor» استفاده می‌کند. Anchor به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که از ابزار و نوشتار پایتون در جهت نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده کنند و آنها را به برنامه‌های Rust تبدیل کنند که روی شبکه بلاکچین سولانا اجرا می‌شوند.

به طور کل زبان برنامه‌نویسی سولانا کاربرپسندتر و بهتر از کاردانو است.

GameFi و NFT

پروژه‌های GameFi و NFT زیادی روی کاردانو طراحی شده است. پروژه‌هایی مانند CryptoPetz، Cardania، Paima Studios و غیره. کاردانو پروژه‌های GameFi و NFT خود را کم‌هزینه، ایمن و با قابلیت همکاری ارائه داده است. در حال حاضر کاردانو تنها یک بازار NFT به نام فروشگاه JPG دارد.

سولانا یک جامعه فعال در GameFi و NFT دارد، پروژه‌های سولانا در دنیای GameFi شامل StepN و Star Atlas Genopets، Solana Gaming و موارد دیگر هستند. به علاوه سولانا تعداد زیادی بازار NFT معروف دارد. بازارهایی همانند Magic Eden، OpenSea، SolSea و Solanart معروف‌ترین آنها هستند.

در اینجا باید بگوییم که سولانا دارای یک اکوسیستم GameFi و NFT بزرگتر و فعال‌تر، با چندین بازار و پروژه NFT موفق است.

هزینه های گس

حداقل گس فی کاردانو 0.074 دلار و متوسط گس فی آن 0.17 دلار است. در حالی که متوسط گس فی سولانا حدود 0.00025 دلار است. در نتیجه هر دو شبکه کاردانو و سولانا در مقایسه با بلاکچین‌هایی مانند اتریوم هزینه‌های پایین‌تری دارند. با این حال هزینه‌های سولانا کمتر از کاردانو است.

توکنومیکس

کاردانو حداکثر 45 میلیارد توکن ADA دارد که در حال حاضر 33.5 میلیارد آن در گردش است. در هر دوره ۵ روزه نرخ تورم آن 0.3% از توکن‌های باقیمانده است که مقدار پاداش را مشخص می‌کند. شبکه سولانا محدودیتی ندارد. سولانا 398 میلیون توکن در گردش دارد. نرخ تورم آن از 8٪ آغاز می‌شود و سالانه 15٪ کاهش می‌یابد تا به 1.5٪ برسد. ارزش بازار کاردانو 9.7 میلیارد دلار است که آن را تا ژوئن 2023 به هفتمین بازار بزرگ رمزارز تبدیل می‌کند. بازار سولانا نیز دارای ارزش 6.1 میلیارد دلاری است و رتبه یازده را در میان رمزارزهای برتر به خود اختصاص داده است.

به این ترتیب هنگام مقایسه کاردانو و سولانا از لحاظ توکنومیکس متوجه می‌شویم که کاردانو ارزش بازار بیشتری نسبت به سولانا دارد.

ارزش کل بلاک شده در دیفای

سولانا در اکوسیستم DeFi خود در مقایسه با کاردانو دارای ارزش کل قفل شده (TVL) بالاتری است. طبق گفته DefiLlama، سولانا دارای TVL 246.41 میلیون دلار است، در حالی که TVL کاردانو 133.53 میلیون دلار است. این تفاوت بزرگی است!

می‌توانیم اینگونه برداشت کنیم که سولانا کاربران و سهام‌ بیشتری به نسبت کاردانو در دیفای خود دارد. این را می‌توان به تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر دیفای در سولانا و همچنین تعداد بیشتر پروتکل‌های DeFi آن نسبت داد. سولانا بیش از 100 پروتکل دیفای دارد، در حالی که کاردانو فقط 15 پروتکل دارد. برخی از پروتکل‌های محبوب DeFi در سولانا عبارتند از Serum، Raydium، Saber و Solend، در حالی که پروتکل‌های دیفای Cardano هنوز جدید و در حال توسعه هستند.

به طور کلی، سولانا از نظر تعداد TVL در اکوسیستم DeFi خود برنده است.

حال که به تحلیل و مقایسه کاردانو و سولانا این دو بلاکچین محبوب پرداختیم، بیایید به طور خلاصه هر کدام از آنها را تعریف کنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنیم.

کاردانو (ADA) چیست؟

کاردانو به دلیل اینکه مبتنی بر پژوهش‌ها و شواهد علمی است از دیگر پلتفرم‌های بلاک‌چین متمایز است. این واقعیت به شما اطمینان می‌دهد که همه ویژگی‌های این شبکه قبل از اجرا آزمایش و اثبات شده‌اند. این پلتفرم از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند پروتکل Ouroboros و زبان قرارداد هوشمند Plutus استفاده می‌کند که آن را در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های بلاک چین ایمن‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

در این رابطه بخوانید : آینده کاردانو: پیش بینی قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

ADA توکن بومی این پلتفرم است که به نام آدا لاولیس، اولین برنامه نویس کامپیوتر نامگذاری شده است. دارندگان ADA می‌توانند فرصت استیک در شبکه را داشته باشند. به این ترتیب آنها می توانند با واگذار کردن استیک یا سهام خود به یک استخر استیکینگ، جوایزی کسب کنند و به تصمیم‌گیری‌ها کمک کنند.

نقاط قوت کاردانو

  • برنامه کاردانو منبع باز است که به هر کسی اجازه مشارکت و همکاری می‌دهد.
  • یک ساختار دو لایه ایمن دارد که تراکنش‌ها و محاسبات را از هم تفکیک می‌کند.
  • از یک پروتکل اثبات سهام کارآمد استفاده می‌کند.
  • نقدینگی ADA برای سرمایه گذاران بالاست.
  • نرخ تورم آن پایین است

نقاط ضعف کاردانو

  • مشکلات غیر متمرکز بودن
  • سیستم نظارتی آن قطعیت لازم را ندارد.
  • نمی‌تواند تعداد زیادی تراکنش انجام دهد.

سولانا چیست؟

سولانا بلاکچینی است که به افراد اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های وب۳ را ایجاد و استفاده کنند. تراکنش در این بلاکچین سریع و مقرون‌به‌صرفه انجام می‌شود. سولانا از طریق فناوری PoH خود از انرژی کمتری نسبت به سایر بلاکچین‌ها استفاده می‌کند. شبکه سولانا پروژه‌های مختلفی مانند امور مالی، هنری، بازی، NFT و غیره دارد. قابلیت همکاری این شبکه با دیگر بلاک‌چین‌ها بسیار بالاست. این امر انتقال دارایی و دیتا را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، سولانا توکن مخصوص به خود را دارد، SOL که می‌تواند برای تراکنش‌ها، استیکینگ و معامله در صرافی‌ها استفاده شود.

در این رابطه بخوانید : مقایسه سولانا و اتریوم: جنگ برای تسلط بر لایه اول

نقاط قوت سولانا

  • سولانا دارای توان عملیاتی بالای بیش از 65000 تراکنش در ثانیه است.
  • از قابلیت همکاری با بریج کرم چاله پشتیبانی می‌کند.
  • هزینه تراکنش برای کاربران شبکه پایین است.
  • اکوسیستم آن به دلیل همکاری با پروژه‌ها، شرکا و سرمایه‌گذاران رو به رشد است.
  • مصرف انرژی آن بالاست.

نقاط ضعف سولانا

  • وجود مسائل و مشکلات با نهادهای نظارتی در ایالات متحده
  • اعتبار سنجی شبکه نسبتاً کم است که ممکن است تمرکززدایی را به خطر بیندازد.
  • TPS مفید آن کمتر از حد انتظار است.

سخن اینوکس با شما

اگر می‌خواهید بدانید با مقایسه کاردانو و سولانا، کدامیک بر دیگری ارجحیت دارد، باید اول بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. کاردانو از نظر امنیت و پایداری بهترین توکن است، در حالی که سولانا از لحاظ کارایی و نوآوری خوب است. هر دو مزایا و معایب خود را دارند و راه حل‌های مختلفی برای مشکلات مختلف ارائه می‌دهند. آنها با یکدیگر رقابت نمی‌کنند، بلکه هردو آنها راه‌حل‌های گوناگونی برای مشکلات مختلف ارائه می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم که هردو شبکه را زیر نظر داشته باشید.

منبع
coinwire

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا