بهترین فرصت خرید بیت کوین
بلاکچین

کارمزد انتقال بیت کوین چقدر است؟ ۴ روش کاهش کارمزد شبکه بیت کوین

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

کارمزد انتقال بیت کوین یکی از موارد مهمی است که باید قبل از ورود به بازار معاملات این کوین پرطرفدار با آن آشنا شوید. این کارمزد براساس معیارهای مختلف مثل زمان انجام تراکنش و حجم تراکنش تعیین می‌شود.

در مقاله پیش‌رو به بررسی کارمزد بیت کوین پرداختیم و توضیح دادیم که این هزینه چطور تعیین می‌شود. همچنین با توجه به سازوکار تعیین قیمت، توضیح دادیم که چطور می‌توان هزینه کارمزد این کوین را کاهش داد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کارمزد انتقال بیت کوین چیست؟

اگر با بیت کوین کار کرده باشید و کیف پول داشته باشید، حتما می‌دانید که صرافی‌های ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها از شما هزینه‌ای را به عنوان کارمزد می‌گیرند. این هزینه براساس زمان و حجم انتقال داده تغییر می‌کند. اما چرا و چطور؟ در ادامه بیشتر توضیح دادیم.

همانطور که می‌دانید در انتقال بیت کوین هر زمان که تراکنشی ارسال شود، ماینرها مقداری دلخواه از کوین را درخواست می‌کنند که این مقدار به ساتوشی، صد میلیونیوم از یک BTC می‌شود. با این عمل ماینرها، آن تراکنش انجام شده در بلوک بعدی اضافه می‌شود.

بدین صورت جنگی از پیشنهادات مختلف از سوی شرکت کنندگان در شبکه بیت‌کوین به راه می‌افتد. در این جنگ ماینرها حداقل کارمزد را تعیین می‌کنند و در مقابل کاربران تعیین می‌کنند که تراکنش در چه مدت زمانی و با چه هزینه‌ای انجام شود. حال هر چه هزینه بیشتری پرداخت شود اولویت معامله بالاتر می‌رود و نتیجه اعتبارسنجی برای انتقال سریع‌تر دریافت می‌شود.

این سیستم طراحی شده، شکلی از روش معاملات در بازارهای آزاد سیستم‌های غیرمتمرکز بلاکچین است. جالب است بدانید که این سیستم باعث شده تا با توجه به پویایی عرضه و تقاضا، هزینه تراکنش در بلوک بعدی متفاوت باشد.

کارمزد تراکنش بیت کوین بر اساس هزینه و زمان

براساس نظام تعریف شده ممکن است گاهی با یک ساتوشی در هر وی‌بایت (یعنی 120 ساتوشی برای یک تراکنش متوسط) انتقال بیت کوین را انجام دهید. گاهی هم ممکن است افرادی که پول بیشتری داده‌اند در اولویت قرار بگیرند یا خودتان برای سریع‌تر انجام شدن انتقال، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

کارمزد تراکنش بیت کوین براساس فرمول ساده ریاضی محاسبه می‌شود. به این صورت که با محاسبه اختلاف بین مبلغ پرداختی از مبلغ دریافتی می‌توانید به مقدار آن دست پیدا کنید.

ممکن است با خودتان بگویید که آیا می‌توان تراکنشی را بدون کارمزد انجام داد. در جواب به این سؤال باید گفت که بله امکان درخواست وجود دارد، اما بعید است که ماینرها این درخواست را دریافت کنند.

بنابراین پیشنهاد ما این است که حداقل مبلغ کارمزد را روی 1 ساتوشی/ وی‌بایت تنظیم کنید و سپس منتظر بمانید تا استخر حافظه یا ممپول پاک شود. این کار باعث می‌شود تا ریسک هرگز تایید نشدن پایین بیاید.

تاریخچه کارمزد شبکه بیت کوین

در ابتدای شروع به کار بیت‌کوین کارمزدها به دلیل جلوگیری از تراکنش‌های هرزنامه‌ای دریافت می‌شدند؛ تراکنش‌هایی که باعث مسدود شدن بلاکچین می‌شدند.

این ایده جدید نبود، آدام بک این ایده را در سال 2002 پیرامون مفهوم هش کش استفاده کرده بود؛ ایده‌ای که در وایت پیپر بیت‌کوین هم گفته شده و به نظر می‌رسد ساتوشی از آن برای استفاده در بیت‌کوین الهام گرفته باشد.

در ادامه در جولای 2010 میلادی توسعه دهنده بیت کوین، گاوین آندرسن قانون تحت کد منبعی را اعمال کرد که با توجه به آن حداقل کارمزد تراکنش بیت‌کوین یک صدم هر یک بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شد.

در آن زمان بیت‌کوین‌ها ارزش ناچیزی داشتند و مسئله مهم این بود که شبکه ممپول (ممپول یک استخر برای تراکنش‌های ماین نشده در بلاک‌چین است) غرق نشود. با گذشت زمان و افزایش قیمت بیتکوین، کارمزدها هم به مراتب افزایش پیدا کرده است. این افزایش به دو دلیل افزایش تقاضا برای فضای بلاک (تعداد بالای تراکنش‌ها در طول روز) و بازار قیمت گذاری دلار به نسبت بیت‌کوین بوده است.

در ادامه افزایش قیمت تراکنش و کارمزد انتقال بیت کوین باعث نارضایتی بسیاری از طرفداران بیت‌کوین شد که پیش از این هزینه زیادی برای تراکنش نمی‌دادند. در واقع به طور خلاصه می‌توان گفت کارمزد بیت‌کوین از وسیله‌ای امنیتی برای جلوگیری از حمله هرزنامه‌ای به تراکنش‌ها به عنصر اصلی سوددهی در استخراج این ارز دیجیتال تبدیل شد.

کارمزد انتقال بیت کوین چقدر است؟

کارمزد انتقال بیت کوین چقدر است؟

دو عامل مهم در تعیین قیمت تراکنش بیت‌کوین، حجم داده در حال تراکنش و سرعتی است که کاربر می‌خواهد تراکنش خود را با آن انجام دهد. بر همین اساس از تاریخ 23 اوت سال 2022 میلادی میانگین هزینه انتقال بیت‌کوین 0.000044 بیت کوین یا یا به دلار 0.957 دلار بوده است. با توجه به آمار و ارقام موجود در سال 2022 میانگین هزینه بیت‌کوین بین 1 دلار تا 5 دلار در نوسان بوده است و در بالاترین قیمت در آوریل 2021 کارمزد تراکنش به بیش از 60 دلار هم رسیده است.

بررسی انواع مختلف کارمزد شبکه بیت کوین

در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم به انواع مختلف کارمزدهای رمزارز و به صورت دقیق‌تر و جزئی ببینیم که این کارمزد چطور حساب می‌شود.

کارمزد استخراج

کارمزد استخراج بیت کوین بر اساس حجم داده و سرعت تراکنش مشخص می‌شود. تراکنش‌ها در بلوک‌هایی پردازش می‌شوند که می‌توانند تا ۴ مگابایت داده را در خود نگه دارند. با این حساب هر اندازه تراکنش بزرگتر و حجیم‌تر باشد و افراد بیشتری آغاز کننده تراکنش باشند، کارمزد استخراج هم بیشتر می‌شود.

برهمین اساس مبلغی که فرد به عنوان کارمزد می‌پردازد باعث افزایش و کاهش سرعت تراکنش می‌شود. از طرفی این ماشین‌ها هستند که تراکنش‌ها را برای پردازش انتخاب می‌کنند و به همین علت اغلب تراکنش‌ها با کارمزد بالاتر را انتخاب می‌شود و همین موضوع باعث شده تا هر که پول بیشتری بدهد، تراکنش سریع‌تری داشته باشد.

در این مورد بخوانید: مدت زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است؟ سخت اما سودآور

کارمزد خدمات

کارمزد خدمات را اشخاص ثالثی دریافت می‌کنند که در پردازش تراکنش به اشکال مختلف دخیل هستند. واسطه‌ها و اشخاص ثالث ممکن است صرافی ارز دیجیتال، دستگاه خودپرداز بیت‌کوین یا ارائه دهنده خدمات دیگر باشند.

کارمزد انتقال

کارمزد آخر که در این مقاله درباره آن صحبت کردیم، کارمزد انتقال است. عمدتا همه صرافی‌ها براساس نرخی ثابت یا درصدی از حجم تراکنش، کارمزد دریافت می‌کنند.

سیستم این صرافی‌ها به این صورت است که ابتدا سطوح مختلفی تعیین می‌شود و براساس آن به طور معمول تراکنش‌های با ارزش‌تر و تکرارپذیرتر ارزان‌تر از تراکنش‌های غیر متداول و کم‌ارزش انجام می‌شوند.

روش های کاهش کارمزد انتقال بیت کوین

تا اینجا با کارمزد انتقال بیت کوین و چگونگی تعیین آن آشنا شدیم، نکته بعدی که باید به آن توجه کنیم این است که می‌توان تراکنش‌ها را به روش های مختلف مدیریت کرد و کارمزد کمتری برای انجام آن‌ها پرداخت. در ادامه چهار روش کاهش کارمزد انتقال بیت کوین را معرفی کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

روش اول: معامله در ساعت مناسب برای کاهش کارمزد

با توجه به اینکه ممکن است در برخی از ساعت‌های روز افراد زیادی در حال پردازش تراکنش‌ها باشند، کارمزدها هم در این زمان‌ها بیشتر می‌شوند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران معاملات خود را به زمان‌های دیگری از روز موکول می‌کنند.

برای مثال چون اکثر کاربران در ایالات متحده هستند، در ساعات صبح به وقت آمریکا بالاترین میزان تراکنش مشاهده می‌شود. همچنین در تعطیلات آخر هفته هم تراکنش‌ها کمتر می‌شوند. برهمین اساس معامله‌گران می‌توانند تراکنش‌‌های غیرضروری خود را در این ساعات انجام دهند و کارمزد انتقال کمتری پرداخت کنند.

روش دوم: مقایسه کارمزد سرویس‌های مختلف

به طور معمول صرافی‌ها و سرویس دهنده‌ها هزینه‌های مختلفی برای خدمات خود در نظر می‌گیرند. در ادامه به بررسی نرخ برخی از صرافی‌های محبوب پرداخته‌ایم.

میزان کارمزدنام صرافی
0.1 درصد هزینه میکر؛ 0.1 درصد هزینه تیکرBinance.US
تا 0.1 درصد کارمزد ثابتBitflyer
0.1 درصد تا 0.3 درصد هزینه میکر؛ 0.1 درصد تا 0.3 درصد هزینه تیکرBitYard
0.1 درصد کارمزد ثابتCoinbase
تا 0.1 درصد هزینه میکر؛ تا 0.2 درصد هزینه تیکرFTX.US
تا 0.2 درصد هزینه میکر؛ تا 0.4 درصد هزینه تیکرGemini
0.9 درصد کارمزد ثابت برای استیبل کوین؛ 1.5 درصد کارمزد ثابت برای سایر ارزهای دیجیتالKraken
تا 0.1٪ هزینه میکر؛ تا 0.1٪ هزینه تیکرKuCoin
مقایسه کارمزد انتقال بیت کوین در سرویس‌های مختلف

مقایسه کارمزد انتقال بیت کوین سرویس دهندگان مختلف، یک راه آسان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش است. برخی از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که هزینه خدمات چندین سرویس دهنده را همزمان با هم مقایسه کنند و این کار باعث می‌شود تا سریع‌تر بتوان سرویسی با هزینه پایین‌تر پیدا کرد.

از طرفی برخی از این سرویس‌ها تنظیماتی دارند که از طریق این تنظیمات می‌توان مقدار کارمزد را کاهش داد. این تنظیمات به کاربر اجازه می‌دهد تا براساس حجم تراکنش و سرعت آن مقدار کارمزد را تغییر دهد.

روش سوم: استفاده از شبکه لایتنینگ

هنگامی که بیت‌کوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، مشکلاتی در خصوص زمان پردازش وجود داشت. برهمین اساس شبکه لایتنینگ برای سرعت بخشیدن به پرداخت‌ها معرفی شد. این شبکه از پروتکل پرداخت خارج از زنجیره یا off-chain استفاده می‌کند.

مدل کار شبکه لایتنینگ به این صورت است که می‌تواند کانال‌هایی پرداختی خارج از بلاک چین ایجاد کند تا دفتر کل جداگانه‌ای درست شود. این دفترکل‌ها پس از بسته شدن کانال‌ها با بلاکچین ادغام می‌شوند.

سرمایه گذاران با این پروتکل و شبکه لایتنینگ می‌توانند زمان پردازش تراکنش خود را به میلی ثانیه کاهش دهند. همچنین در این روش کارمزدها هم کمتر می‌شود. استفاده از شبکه لایتنینگ به خصوص برای پرداخت‌های خرد با بیت کوین بسیار کاربردی است، چون در این صورت دیگر مردم مجبور نیستند برای انتقال بیت کوین کارمزد بالایی بپردازند.

روش چهارم: بررسی کارمزد سایر رمزارزها

جالب است بدانید که بیت کوین معروف است به اینکه کارمزد پایینی دارد، چون فرآیند استخراج این رمزارز در طول زمان ساده‌سازی شده است. با این وجود، هنوز هم رمزارزهایی وجود دارند که کارمزد انتقال آن‌ها پایین باشد. برای مثال میانگین تراکنش بیت‌کوین کش، کمتر از یک سنت است. همچنین لایت‌کوین هم از جمله رمزارزهایی است که هزینه تراکنش چندانی ندارد.

در این مورد بخوانید: پس از استخراج آخرین بیت کوین در جهان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سخن اینوکس با شما

در این مقاله قصد ما این بود که شما را با کارمزد انتقال بیت کوین و روش‌های کاهش آن آشنا کنیم. همانطور که در مطلب هم اشاره کردیم، در صورتی که سرمایه گذاران استراتژی مناسبی برای مبادله بیت کوین نداشته باشند هزینه انتقال هم بیشتر می‌شود.

از طرفی توضیح دادیم که کارمزد شبکه بیت کوین همیشه در حال نوسان است، اما سرمایه گذاران با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی می‌توانند این کارمزد را کاهش دهند. در واقع هرچه در زمان‌های کم حجم معامله انجام شود و سرویس دهنده‌ای انتخاب شود که هزینه کمتری بگیرد، به راحتی می‌توان هزینه‌های انتقال این رمزارز محبوب را کاهش داد.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به همه سؤالات شما در خصوص هزینه انتقال بیت کوین پاسخ دهیم. شما هم می‌توانید سؤالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

کارمزد انتقال بیت کوین چطور محاسبه می‌شود؟

قیمت کارمزد انتقال براساس پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. مهمترین پارامترهای تعیین قیمت، میزان حجم داده و سرعت انتقال است. بدین صورت که هر چه سرعت و حجم داده بیشتر باشد، قیمت کارمزد انتقال هم بیشتر می‌شود.

انواع کارمزد بیت کوین چیست؟

به طور کلی در سه مرحله استخراج بیت کوین، خدمات شرکت‌های واسط و انتقال، کارمزدهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. در این بین کارمزد انتقال از متداول‌ترین کارمزدهاست که همه باید با آن آشنا باشند.

آیا می‌توان قیمت کارمزد تراکنش بیت کوین را تغییر داد؟

بله، از طریق استراتژی‌هایی مثل تعیین زمان مناسب انتقال، مقایسه سرویس‌ها، استفاده از شبکه لایتنینگ و بررسی کارمزد سایر رمزارزها می‌توان کارمزد انتقال بیت کوین را به میزان مناسبی کاهش داد.

منبع
nasdaqprivacypros

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا