اصطلاحات و مفاهیم

ETF چیست؟ اهدف، مزایا و عملکرد آن چگونه است؟

صندوق‌های قابل‌معامله (Exchange-traded fund)، مجموعه‌ای از دارایی‌های مرتبط با بیت‌ کوین هستند که در صرافی‌های سنتی ارائه و تحت عنوان ETF معامله می‌شوند.(این تعریف با فرض مبادلات بیت کوین ارائه شده است) در اصل این ETF‌ها نقش یک واسط را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا آن‌ها بدون داشتن مالکیت حقیقی روی رمزارزها، آن‌ها را معامله کنند. در اصل ETF بیت ‌کوین، همان ماهیت بیت ‌کوین را دارد اما به نحوی دیگر عرضه می‌شود. در ادامه این مقاله از اینوکس دقیق‌تر به سوال ETF چیست و اهداف و مزایای آن می‌پردازیم.

ETF بیت کوین، از قراردادهای لحظه‌ای تا سرمایه‌گذاری بلند مدت

برای درک عمیق این پرسش که ETF چیست؟ باید گفت که ETF یک صندوق قابل‌معامله است که از بیت‌ کوین یا دارایی‌های مرتبط با قیمت بیت‌ کوین تشکیل شده است و در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل ETF بیت‌ کوین به جای صرافی ارزهای دیجیتال در صرافی‌های سنتی معامله می‌شوند. بیت‌ کوین توسط شرکت‌ها خریداری می‌شود، به اوراق بهادار تبدیل می‌شود و در بازار بورس معامله می‌شود. با این حال، کمیسیون امنیت و مبادلات نظر دیگری در این مورد دارد و خیلی موافق این تعریف نیست. به طور کلی هیچ ETF ارز دیجیتالی وجود ندارد که مستقیماً یک رمزارز را به صورت پایه‌ای نشان دهد.


در حال حاضر، دارایی‌های اساسی در ETF‌های بیت‌ کوین با قراردادهای آنی بیت ‌کوین در بورس کالای شیکاگو پیوند مستقیم دارد. برای اولین بار مفهوم ETF بیت ‌کوین زمانی مطرح شد که بیت‌ کوین روند صعودی قابل توجهی پیدا کرده و به دنبال آن ارزهای دیجیتال در کانون توجهات بودند. دقیقا در همین زمان بود که جامعه کریپتوکارنسی بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌ گذاران قرار گرفت.


به مرور زمان و با افزایش قیمت بیت ‌کوین به هزاران دلار، فرصتی که نصیب سرمایه‌‌گذاران خرد و متوسط برای سرمایه‌‌گذاری مستقیم در بیت‌ کوین شده بود، از دست رفت. کارگزاری‌ها، در پاسخ به تقاضا برای دسترسی سرمایه‌‌گذاران به بیت‌ کوین، اقدامی انجام دادند. آن‌ها شروع به طراحی صندوق‌های قابل‌معامله در مبادلات بیت‌ کوین کردند. در ابتدا این درخواست‌ها از کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) برای تأیید این نوع از دارایی‌ها آغاز شد. آغاز این درخواست‌ها در سال 2013 با برادران وینکلووس کلید خورد.

اهداف ETF بیت کوین

اهداف ETF

ETF‌های بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به افراد اجازه می‌دهند تا بدون هزینه‌های جانبی و دردسرهای مربوط به خرید آن، بتوانند در بیت ‌کوین سرمایه‎‌گذاری کنند. در حالی که ETFها یک نوع سرمایه‌گذاری رایج را ارائه می‌کنند و در کنار آن، نیاز به رویه‌های امنیتی را از بین می‌برند.

امنیت

مهم‌ترین جنبه امنیت برای ETF‌های ارز دیجیتال، کلیدی است که پس از ساخت کیف پول به کاربران تعلق می‌گیرد. حتی اگر در کیف پول خود هیچ دارایی دیجیتالی ندارید باید از این کلید مراقبت کنید.

با این حال، کیف پول‌ها و صرافی‌ها قابل هک هستند و هکرها با استفاده از ترفندهایی می‌توانند کلیدها را بدست آورند. این موضوع به این معنی است که ارز دیجیتال شما عملا در خطر سرقت مستقیم قرار خواهد گرفت. اما جای نگرانی نیست و با استفاده از روش‌هایی، کلیدها به صورت آفلاین قابل ذخیره هستند. با این حال هیچ یک از این روش‌ها 100٪ ایمن یا تضمین شده نیستند.

هیچ ETF یا صندوق معامله‌ای، خریداران را مجبور به داشتن هیچ ارز دیجیتالی نمی‌کند. در نتیجه کلیدها را با خیال راحت ذخیره و یا کلیدها را بین انواع مختلف ذخیره‌سازی جابجا کنید. شما صاحب سهام صندوق هستید که به نوبه خود خطرات ذخیره‌سازی کلیدها را برای شما به همراه دارد.

قیمت‌های بالا

از آن جایی که قیمت یک سهم یا دارایی، برای سرمایه‌گذاران یک چالش به حساب می‌آید، خرید و فروش بیت کوین ممکن است برای آن‌ها چندان مورد پسند نباشد. در این راستا باید گفت که بیت ‌کوین (BTC) مدت کوتاهی پس از فهرست شدن ETF خود در NYSE، بالاترین رکورد مقطعی‌اش یعنی 69000 دلار را ثبت کرد.

طی ماه‌های بعد، به یک روند کاهشی قابل توجه رسید و رقم 35000 دلار را لمس کرد. بنابراین، در قیمت‌های پایین هم، سرمایه‌‌گذاران خرد به احتمال قوی دارایی لازم برای خرید 1 بیت‌ کوین را ندارند. حال باید به این نکته توجه کرد که یک ETF این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به میزان دارایی، میزان تحمل ریسک و فاکتورهای دیگر در معرض این رمزازر قرار بگیرد.

ETF ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند

ETFها قراردادهای آنی ارزهای دیجیتال یا اوراق بهاداری هستند که مبتنی بر ارزهای دیجیتال‌ فعالیت می‌کنند. این در حالی است که در ETFهای سنتی به طور مستقیم سرمایه مالک را تحت تاثیر قرار می‌دادند. با وجود اینکه به طور معمول روند حرکتی این صندوق‌های مالی متناسب با روند قیمت گذاری رمز ارز است اما ممکن است دوره‌هایی وجود داشته باشد که حرکات ETF دقیقا با حرکات ارز دیجیتال اصلی تطابقی نداشته باشد.

ETF چیست

ETF ارزهای دیجیتال به دو شکل فیزیکی و آتی موجود هستند. در نوع اول، سرمایه‌‌گذاران کریپتو به‌طور غیرمستقیم مالک ارزهای دیجیتال هستند، بدون اینکه هزینه‌ای برای مالکیت مستقیم آن‌ها متحمل شوند. در حالت دوم، به‌جای آن که قیمت‌های حقیقی ارزهای دیجیتال منعکس شود، قیمت سهام ETF از تحرکات قیمت مشتقات آن ساخته می‌شود.


ممکن است این سوال بوجود آید که چرا ETF‌های رمزنگاری مهم هستند؟ آشکارترین دلیل، تنوع پرتفوی است چرا که سرمایه‌گذاران بیت‌ کوین یا اتریوم ETF، می‌توانند در ارتباط با بیش از یک دارایی کریپتو قرار بگیرند. این موقعیت به ویژه فراتر از بازارهای اوراق بهادار معمولی بوجود می‌آید.

مزایای ETF ارزهای دیجیتال چیست

اگرچه عدم قطعیت نظارتی در مورد ETF ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران ممکن است چنین مزایایی را تجربه کنند:

  • مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس مانند ETF نوع استراتژی سرمایه‌گذاری است که در دارایی‌های پرنوسان قرار می‌گیرد.
  • منحنی یادگیری در حین سرمایه‌‌گذاری در ETF ارزهای دیجیتال به تحلیلگران واگذار می‌شود و آن را به یک وسیله سرمایه‌‌گذاری ایده‌آل برای سرمایه ‌گذاران تازه کار تبدیل می‌کند.
  • ETF‌های رمزنگاری شده، سرمایه‌گذاران را از پرداخت برخی هزینه‌ها نجات می‌دهد. (هزینه‌هایی مانند نگهداری و هزینه‌های شبکه و تراکنش)
  • یک ارائه‌دهنده ETF ایمنی صندوق را تامین می‌کند و سرمایه‌‌گذاران هیچ دغدغه امنیتی نخواهند داشت. این موضوع به ویژه در مورد حملات فیشینگ یا سرقت رمزارز نمایان می‌شود.
  • در حال حاضر هیچ زیرساخت کاملی برای معاملات رمزارزها وجود ندارد. به عنوان مثال، اگرچه توکن‌های خاصی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خاص ارائه می‌شوند، اما در برخی حالات دیگر چنین چیزی وجود ندارد. با این حال، سرمایه‌‌گذاران می‌توانند پرتفوی خود را با ETF ارزهای دیجیتال متنوع کنند. اتفاقی که بدون پرداخت پول میسر است.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال ETF چیست و اهداف و مزایای آن اشاره کردیم. صندوق قابل‌معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال از جنبه‌های مختلف متفاوت است. در کنار تمام مزیت‌های آن اعم از بخشیدن وجه قانونی‌تر و عمومی‌تر به ارزهای دیجیتال، معایب بزرگی نیز در بر دارد. ETF بیت ‌کوین با تمرکززدایی که دارد، اصل تعریف ارزهای دیجیتال را زیر سوال می‌برد. با این حال بسیاری از کارشناسان از وجود ETF بیت ‌کوین استقبال می‌کنند و باید دید در آینده چه بر سر آن خواهد آمد.

سوالات متداول ETF چیست

Crypto ETFs چیست؟

صندوق‌های قابل معامله ارزهای دیجیتال (ETF) مجموعه‌ای از دارایی‌های مرتبط با رمزارزها هستند که در صرافی‌های سنتی توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شوند.

کدام ETF ارز دیجیتال بهترین است؟

در حال حاضر ETF بیت کوین و اتریوم شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های قابل معامله هستند.

چگونه ETF‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان خرید؟

برای خرید ETF‌های ارزهای دیجیتال می‌توان به کارگزاری‌های مطمئن و قانونی مراجعه کرد. کارگزاری‌ها در نوسانات قیمت اجازه زیان بیشتر را به دارایی مشتریان خود نمی‌دهند.

منبع
cointelegraphinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا