ارزهای دیجیتال

معرفی بهترین استیبل کوین کریپتو | 14 ارز برتر

استیبل کوین (Stablecoin) ارز دیجیتالی است که قیمتی برابر با یک دارایی دیگر دارد؛ مثلاً یک استیبل کوین می‌تواند به ارزش یک دلار، پوند، یورو و یا حتی مقداری طلا باشد. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی هستند، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرید استیبل کوین‌ها را ترجیح می‌دهند. به‌خاطر همین باید ببینیم که بهترین استیبل کوین کدام است.

استیبل کوین‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ برای مثال، ممکن است که دو استیبل کوینی که قیمتی برابر با دلار آمریکا دارند، پشتوانه‌های مختلفی داشته باشند. در نتیجه، ضروری است که هنگام سرمایه‌گذاری و استفاده از این استیبل کوین‌ها، جنبه‌های مختلف آن‌ها را بدانید. پس با این مقاله از اینوکس همراه باشید تا بهترین استیبل کوین را شناسایی کنیم.

در این مورد بخوانید: استیبل کوین چیست؟ معرفی کوین‌های با قیمت ثابت

بهترین استیبل کوین کدام است؟

در این بخش، انواع استیبل کوین‌ها را بررسی می‌کنیم تا با شناخت دقیق آن‌ها، بتوانید بهترین استیبل کوین را برای سرمایه‌گذاری و یا کاربردهای دیگر، انتخاب کنید.

اینفوگرافی معرفی بهترین استیبل کوین
اینفوگرافی معرفی بهترین استیبل کوین

تتر (Tether)

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، استیبل کوینی از شرکتی با همین نام است که یکی از قدیمی‌ترین استیبل کوین‌های بازار محسوب می‌شود. بسیاری از افراد تتر را بهترین استیبل کوین کریپتو می‌دانند و به آن «خون زندگی در رگ‌های کریپتو» می‌گویند. این استیبل کوین ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارد.
علاوه‌بر آن، شرکت تتر، استیبل کوین‌های دیگری نیز دارد، که با قیمت ارزهای فیات دیگر برابری می‌کنند. این استیبل کوین‌ها عبارت‌اند از:

  • یورو (EURt)
  • پزوی مکزیک (MXNt)
  • یوان چین (CNHt)

یو اس دی کوین (USD Coin)

این استیبل کوین سرشناس، با نماد USDC عرضه می‌شود و قیمتی برابر با یک دلار آمریکا دارد. این استیبل کوین در سال 2018، از طریق کنسرسیومی به نام «سنتر» (Centre) منتشر شد. این کنسرسیوم توسط بزرگان فناوری، مانند «سیرکل» (Circle) و «کوین‌بیس» (Coinbase) عرضه می‌شود.
امکان خرید، فروش و ارسال USDC در انواع صرافی‌های ارز دیجیتال فراهم شده است. همچنین، کاربران می‌توانند از این استیبل کوین در نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند.

دای (Dai)

در بررسی بهترین استیبل کوین، به دای (DAI) می‌رسیم. دای استیبل کوینی الگوریتمی است که می‌خواهد قیمت خود را برابر با یک دلار آمریکا حفظ کند. برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز، DAI کاملاً غیرمتمرکز است و از ارزهای فیات به‌عنوان پشتوانه استفاده نمی‌کند؛ بلکه فرایند تولید آن وابسته به وثیقه‌های کاربران است.

پلتفرم ارائه‌دهنده‌ی دای، میکردائو (MakerDAO) است که بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده و امکان وام‌دهی ارز دیجیتال را فراهم کرده است. کاربرانی که وثیقه‌ی خود را در یک قرارداد هوشمند میکردائو قفل می‌کنند، استیبل کوین DAI را به‌عنوان وام ایجاد و دریافت می‌کنند. از این طریق، عرضه‌ی این استیبل انجام شده و به گردش درمی‌آید.

بایننس یو اس دی (Binance USD)

بایننس یو اس دی (Binance USD) با نماد اختصاری BUSD توسط دو صرافی سرشناس بایننس و پکسوس، در سال 2017، راه‌اندازی شد. بایننس که یکی از بهترین استیبل کوین های بازار محسوب می‌شود، در سال 2021 به اوج ارزش بازار خود، یعنی بیش از 100 میلیارد دلار رسید.

بهترین استیبل کوین

ترو یو اس دی (TrueUSD)

شرکت بایننس خدمات مختلف کریپتو را مانند صرافی، کیف پول، حساب‌های پس‌انداز، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) و… ارائه کرده است. البته، در سال 2023، پکسوس اعلام کرد که کوین‌های جدید BUSD دیگر ضرب نمی‌شوند؛ اما تا سال 2024، هنوز از کوین‌های موجود پشتیبانی خواهد شد. بااین‌حال، در آینده، بایننس همچنان از خریدوفروش BUSD پشتیبانی می‌کند.

ترو یو اس دی (TrueUSD) با نماد اختصاری TUSD، اولین استیبل کوینی است که با قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا تنظیم شد. TUSD یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار است و علاوه‌بر امکان سرمایه‌گذاری، به افراد کمک می‌کند که از دارایی‌هایشان در برابر نوسانات بازار محافظت کنند.

همچنین، امکان خرید فروش TUSD در صرافی‌ها و پلتفرم‌های تجاری گوناگون فراهم شده است. به‌این‌ترتیب، کاربران می‌توانند روی این استیبل کوین سرمایه‌گذاری کرده و یا اینکه از آن در انواع نرم‌افزارهای حوزه‌ی دیفای استفاده کنند.

فرکس (Frax)

ارز دیجیتال فرکس، با نماد FRAX، گزینه‌ی بعدی در بررسی بهترین استیبل کوین است. فرکس به‌طور هم‌زمان از پشتوانه‌ی دلار آمریکا و همچنین، پشتوانه‌ی الگوریتمی استفاده می‌کند. یعنی اینکه تا حدودی با پشتوانه‌ی دلار حمایت می‌شود و تا حدودی بر اساس الگوریتم خودش را تنظیم می‌کند. در واقع، هدف فرکس ارائه‌ی ارزی مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و الگوریتمی به‌جای ارزهایی مانند بیت کوین است. استیبل کوین‌های دیگر فرکس عبارت‌اند از:

  • frxETH: قیمتی برابر با اتریوم دارد.
  • FPI: نشان‌دهنده‌ی شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی آمریکا است.

پکس دلار (Pax Dollar)

پکس دلار (Pax Dollar) با نماد اختصاری USDP، گزینه‌ی بعدی در بررسی بهترین استیبل کوین است. کارشناسان این ارز دیجیتال را پیشروترین استیبل کوین تنظیم‌شده در بازار می‌دانند. این ارز دیجیتال توسط دپارتمان خدمات مالی نیویورک تنظیم شده و پشتوانه‌ی آن به‌صورت نقدی و معادل نقدی است که در خزانه‌هایی نگهداری می‌شوند. در نتیجه، دارایی کاربران ایمن و در دسترس خواهد بود.

پکس گلد (Pax Gold)

پکس گلد (Pax Gold) با نماد اختصاری PAXG، استیبل کوینی است که پشتوانه‌ای از طلای واقعی و فیزیکی دارد. در واقع، استیبل کوین‌هایی با پشتوانه‌ی طلا، کمتر رواج دارند؛ اما ممکن است که به‌خاطر نوسانات بازار، از خود ارزهای دیجیتال پیشی بگیرند. به‌این‌ترتیب، پکس گلد به یکی از بهترین استیبل کوین‌های بازار با پشتوانه‌ی طلا تبدیل شده است.

لیکوئیتی یو اس دی (Liquity USD)

لیکوئیتی یو اس دی (Liquity USD) با نماد اختصاری LUSD، توسط Liquity ارائه می‌شود که یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز است. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد که با ارائه‌ی اتر (ETH) به‌عنوان وثیقه‌، وام‌هایی را بدون بهره دریافت کنند. وام‌های این پلتفرم با استیبل کوین LUSD ارائه می‌شوند. این کوین‌ها توسط وثیقه‌ی 110 درصدی حمایت می‌شوند.

همچنین، این پلتفرم از یک استخر LUSD که حاوی نقدینگی وام‌گیرندگان است، برای تضمین ثبات قیمت این استیبل کوین استفاده می‌کند.

استاسیس یورو (Stasis Euro)

استاسیس یورو (Stasis Euro) با نماد اختصاری EURS توسط شرکت استاسیس ارائه می‌شود و قیمتی برابر با یک یورو دارد. با اینکه این ارز دیجیتال، نسبت به رقبای خود هنوز ارزش بازار کمی دارد؛ اما بنیان‌گذارانش معتقدند که بهترین استیبل کوین با پشتوانه‌ی یورو است. از طرفی ذخایر EURS در حساب‌های شرکای تجاری استاسیس نگهداری می‌شوند تا سطح شفافیت بالایی ایجاد شود.

سلو دلار (Celo Dollar)

سلو دلار (Celo Dollar) با نماد اختصاری CUSD، مانند اغلب استیبل کوین‌ها، قیمتی برابر با 1 دلار دارد. همچنین، این استیبل کوین توکن بومی بلاک‌چین Celo Reserve نیز محسوب می‌شود. این پلتفرم از مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال، کنترل عرضه و پروتکل Celo برای حفظ ارزش CUSD استفاده می‌کند.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

ریزرو رایتز (Reserve Rights)

ریزرو رایتز (Reserve Rights) با نماد اختصاری RSR، گزینه‌ی بعدی در بررسی بهترین استیبل کوین بازار است. این استیبل کوین که با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده، پشتوانه‌ای از دارایی‌های موجود در پروتکل ریزرو (RToken) دارد. این پروتکل ابزارهایی را ارائه می‌کند تا تمام کاربران از سراسر جهان، بتوانند استیبل کوین‌ها را ایجاد و پیاده‌سازی کنند.

از این طریق، ریزرو به اولین پروتکل بلاک‌چین اتریوم تبدیل می‌شود که امکان ایجاد استیبل کوین‌هایی را با پشتوانه‌ای از دارایی‌های مختلف و وثیقه‌هایی بیش از حد قیمت خود کوین، فراهم کرده است.

اوریجین دلار (Origin Dollar)

گزینه‌ی بعدی در لیست بهترین استیبل کوین‌ها، اوریجین دلار (Origin Dollar) با نماد اختصاری OUSD است. کاربران می‌توانند با نگهداری این استیبل کوین در کیف پول خود، سود کسب کنند. در واقع، این استیبل کوین با استفاده از فرایندهای ییلد فارمینگ (کشت سود) به‌صورت غیرمتمرکز و آن‌چین، باعث افزایش سرمایه‌ی کاربران می‌شود.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که در هنگام کسب سود، این استیبل کوین همچنان در کیف پول و در اختیار کاربران باقی می‌ماند.

پی پال یو اس دی (Paypal USD)

پی‌پال یو اس دی (Paypal USD) با نماد اختصاری PYUSD توسط پلتفرم Paypal راه‌اندازی شده و قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد. این استیبل کوین پشتوانه‌ای از دلار آمریکا دارد که در خزانه‌های ایالات متحده نگهداری می‌شوند. PYUSD را می‌توان از طریق پی‌پال خرید، فروش و ارسال کرد. همچنین، امکان استفاده از آن برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد.

انواع استیبل کوین‌ها کدام‌اند؟

پیش از اینکه با بهترین استیبل کوین آشنا شویم، باید ببینیم که این ارزهای دیجیتال چه انواعی دارند. در واقع، تفاوت اصلی استیبل کوین‌ها در مکانیزمی است که برای تثبیت قیمت استفاده می‌کنند. این مکانیزم‌ها به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای عرضه و مدیریت توکن‌های خود استفاده می‌کنند. درصورتی‌که قیمت استیبل کوین پایین‌تر از ارز فیات موردنظر باشد، این قراردادها با سوزاندن مقداری از توکن‌ها، عرضه را کاهش می‌دهند تا قیمت به ارز فیات برسد.

همچنین، وقتی قیمت استیبل کوین بالاتر از ارز فیات باشد، با عرضه‌ی بیشتر، قیمت را پایین می‎‌آورند تا با ارز فیات برابر شود.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه‌ی کریپتو

استیبل کوین‌هایی که پشتوانه‌ی کریپتو دارند (Crypto Backed Stablecoins) از سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کنند و قراردادهای هوشمند وظیفه‌ی مدیریت عرضه و سوزاندن آن‌ها را بر عهده دارند. هدف از این استیبل کوین‌ها، افزایش اعتماد است، برای اینکه کاربران می‌توانند کل فرایند را زیر نظر داشته باشند.

همچنین، ممکن است که است پروژه‌ها به‌صورت «سازمان غیرمتمرکز خودمختار» (DAO) باشند و تمام تصمیمات توسط کاربران گرفته شوند.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه‌ی ارز فیات

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه‌ی ارز فیات (Fiat Backed Stablecoins) از ارزهای دولت‌های مختلف، مانند دلار آمریکا، به‌عنوان وثیقه سود می‌برند. به‌این‌ترتیب، کاربران می‌توانند به‌راحتی ارز فیات را به این استیبل کوین و با برعکس تبدیل کنند. همچنین، اگر قیمت این توکن کمتر از ارز فیات شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌های آربیتراژگیری برای رساندن قیمت به محدوده‌ی موردنظر استفاده کنند.

در این مورد بخوانید: استیبل کوین های غیر متمرکز : انواع، ویژگی‌ها و چالش‌ها

سخن پایانی

ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار بالایی دارند و همچنین، استفاده از ارزهای فیات با چالش‌های خاصی مواجه است، استیبل کوین‌ها پدید آمدند. این ارزهای دیجیتال قیمتی برابر با یک دارایی دیگر دارند و استفاده از آن‌ها، بسیار راحت‌تر از ارزهای فیات و دارایی‌های فیزیکی است. به‌خاطر همین، در این مقاله، سعی کردیم که بهترین استیبل کوین را به شما معرفی کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

منبع
builtin

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا