اصطلاحات و مفاهیم

سفارش حد سود (Take Profit) چیست؟ سفارش TP یا یک فروش پرسود!

سفارش‌های بازارهای مالی انواع مختلفی دارند که سفارش حد سود یکی از آنهاست. معامله گران برای صرفه جویی در زمان و اجتناب از بررسی مداوم بازار، سفارشات حد سود را انجام می‌دهند. سفارش حد سود یا سفارش TP یک سفارش ثابت برای فروش ارز یا اوراق بهادار پس از رسیدن به سطح معینی از قیمت است.

فروش با این قیمت تضمین می‌کند که معامله‌گر از معامله سود خواهد برد. این نوع سفارش به عنوان یک استراتژی معاملاتی کوتاه‌ مدت شناخته می‌شود که به معامله‌گران روزانه اجازه می‌دهند که در زمان افزایش قیمت‌ها در بازار کسب سود کنند. در این بررسی به طور کامل در مورد سفارش حد سود صحبت می‌کنیم.

سفارش حد سود چیست؟

سفارش حد سود (Take Profit Order) سفارشی است که از طریق یک پلتفرم معاملاتی به یک کارگزار ارسال می‌شود تا یک موقعیت باز را در یک سطح قیمت مشخص ببندد. سفارش به صورت خودکار فعال می‌شود و تنها در صورتی پر می‌شود که قیمت به سطح از پیش تعیین شده برسد.

سفارش حد سود سفارشی است که توسط تریدرها برای به حداکثر رساندن سود خود تنظیم می‌شود. این سفارش یک قیمت مشخصی را بالاتر از قیمت خرید مشخص می‌کند که توسط معامله‌گر انتخاب می‌شود. اگر قیمت یک ارز به آن حد مورد نظر برسد، به طور خودکار فروش آغاز می‌کند؛ اما اگر قیمت به آن حد نرسد، به سفارش عمل نمی‌شود و معامله گر اوراق بهادار را نگه می‌دارد.

سفارش حد سود یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت است که برای معامله گران روزانه که می‌خواهند از افزایش سریع قیمت ارزها کسب سود کنند، مفید خواهد بود. این سفارش محدود است، اما سفارشات محدود می‌توانند برای خرید اوراق بهادار یا ارزها با قیمت پایین یا فروش آن‌ها با قیمت بالا به کار گرفته شوند.

نحوه کار سفارش حد سود یا Take Profit

یک معامله‌گر روزانه برای استفاده از سفارشTP باید قیمتی را تعیین کند که می‌خواهد ارز یا اوراق را با آن بفروشد. این قیمت به اندازه کافی بالاتر از قیمت خرید است تا این اطمینان ایجاد شود که معامله‌گر از فروش اوراق خود سود می‌برد. بگذارید یک مثال بیاوریم:

«یک معامله‌گر روزانه ممکن است هزار سهم از سهام خاصی را داشته باشد که هر سهم 5.25 دلار خریداری شده است. تریدر بر این باور است که سهام در طول روز معاملاتی افزایش می‌یابد، بنابراین او یک سفارش حد سود را مشخص می‌کند تا وقتی سهام به 8.50 دلار در هر سهم رسید، فروش آن سهام به ‌طور خودکار انجام می‌شود.»

این سفارش به شما این امکان را می‌دهد که ریسک در بازار را به محض رسیدن به قیمت مناسب محدود کند و از معامله خارج شوید و دیگر در آن باقی نمانید. تنظیم سفارش سود مستلزم تحلیل فنی ارزش ارز و درک حرکت احتمالی بازار است. برخی از استراتژی‌های کاربردی برای محاسبه یک سفارش حد سود مناسب عبارتند از:

  • میانگین محدوده واقعی (Average True Range) به علاوه یک مقدار حداکثری شبانه
  • پیوت پوینت (Pivot Point) روزانه یا هفتگی
  • تجزیه و تحلیل الگوهای نموداری (Chart Pattern)

اهمیت سفارش حد سود

اگر شما یک معامله‌گر روزانه هستید که استراتژی کوتاه مدتی دارد، ممکن است سفارشات حد سود را مفید بدانید. این سفارشات به تریدر اجازه می‌دهد تا به محض رسیدن به هدف خود که همان کسب سود روزانه است، از بازار خارج شود. هر چه استراتژی یک معامله‌گر کوتاه مدت باشد، یک سفارش حد سود مفیدتر خواهد بود. اگر معامله‌گران کوتاه مدت (Short-Term Traders) درک درستی از زمان خروج نداشته و برای خود حد سود (Profit Target) مشخص نکرده‌‌اند، ممکن است شاهد کاهش ارزش سودهایی باشند که به دست می‌آورند.

بسیاری از اندیکاتورها (شاخص‌ها) می‌توانند به شما کمک کنند تا روندهای بازار را مشاهده کنید و قضاوت کنید که آیا یک سفارش حد سود ایده خوبی است یا خیر. یکی از مواردی که برای معامله‌گران تازه وارد مفید است، شاخص حرکت جهت‌دار میانگین (ADX) است که در مقیاس صفر تا 100 اندازه گیری می‌شود. هر چه روند ضعیف‌تر باشد، احتمال تغییر آن بیشتر است. برای بررسی این شاخص به دو مورد زیر توجه کنید:

  • سطوح بالای 40 نشان می‌دهند که روند قوی است و نباید از سفارش حد سود استفاده کنید.
  • سطوح زیر 20 نشان می‌دهند که یک روند ضعیف است و شاید استفاده از سفارش حد سود ایده خوبی باشد.

در این مورد بخوانید: سفارش استاپ لیمیت یا یک ترید کم ریسک؟! Stop Limit چیست؟

مزایا و معایب سفارش حد سود

هر معامله‌گر اهداف و استراتژی‌های متفاوتی دارد و سطح مشخصی از ریسک را می‌پذیرد. درک مزایا و معایب یک سفارش حد سود به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا این نوع سفارش یک استراتژی معاملاتی مناسب است یا خیر.

مزایای سفارش حد سود

  • اطمینان از سود: یک سفارش حد سود به صورتی تنظیم شده است که یک معامله‌گر روزانه بتواند سود به دست آورد. اگر سفارش شما اجرا شود، کسب سود از معامله تضمین شده است.
  • کاهش ریسک: یک سفارش حد سود به شما این امکان را می‌دهد که از افزایش سریع قیمت در بازار بهره ببرد. بنابراین از دست رفتن فرصت برای فروش سود را به حداقل می‌رساند.
  • بدون حدس و گمان: معامله‌گرانی که از سفارش TP استفاده می‌کنند، مجبور نیستند که در مورد خرید یا فروش در لحظه تصمیم بگیرند. درحقیقت، معامله به طور خودکار و بدون حدس و گمان انجام می‌شود.

معایب سفارش حد سود

  • مناسب نبودن برای معامله‌گران بلندمدت: سفارشات حد سود استراتژی کوتاه‌ مدتی هستند که سطحی از سود را به ارمغان می‌آورند. این سفارشات برای معامله‌گران بلندمدت که مایلند فراز و نشیب‌های بیشتری را در بازار تحمل کنند تا در نهایت سود بیشتری کسب کنند، مناسب نیستند.
  • عدم استفاده از ترندهای بلند مدت: سفارشات حد سود به شما اجازه نمی‌دهند از فرصت‌های بلندمدت استفاده کنید. معامله‌گران ترند (Trend Traders) که از حد سود (Profit Target) استفاده می‌کنند، اغلب زمانی که روند خوب را تشخیص داده و خیلی زود خارج می‌شوند، از بلند مدت نبودن سفارشات حد سود ناامید می‌شوند!
  • عدم اطمینان 100 درصدی در کسب سود: داشتن یک سفارش حد سود تضمینی بر این نیست که فروش اتفاق میفتد. اگر بازار هرگز به سطح سفارش حد سود که شما تعیین کرده‌اید افزایش پیدا نکند، ممکن است مجبور باشید با ضرر بفروشید.

تفاوت سفارش حد ضرر (Stop Loss) با سفارش حد سود (Take-Profit)

سفارشات حد سود و حد ضرر در خدمت یک هدف هستند که آن هدف «خروج از بازار» است. با این وجود، تفاوت قابل توجهی بین دو مفهوم وجود دارد. یک سفارش حد سود موقعیت باز شما را در حالی که در اوج هستید می‌بندد. یک سفارش حد ضرر موقعیت شکست را می‌بندد. سفارش حد ضرر به ما کمک می‌کند تا پول خود را از دست ندهیم. در جدول زیر به شباهت‌ها و تفاوت‌های سفارش حد سود و حد ضرر اشاره می‌کنیم:

شباهت‌هاهر دو سفارش برای خروج از بازار استفاده می‌شوند. هر دو سفارش به محض اینکه قیمت به سطح تعریف شده برسد، به طور خودکار فعال می‌شوند. هر دو سفارش را می‌توان برای یک معامله قرار داد.
تفاوت‌هاسفارش حد سود زمانی استفاده می‌شود که معامله شما موفقیت آمیز باشد و پیش بینی شما درست از آب درآمده باشند. سفارش حد ضرر برای محدود کردن ضررهای شما اعمال می‌شود و زمانی کاربرد دارد که قیمت در جهت مخالف انتظار شما باشد.
تفاوت سفارش حد ضرر (Stop Loss) با سفارش حد سود (Take-Profit)

استراتژی سفارش حد سود

ما چندین استراتژی مفید را برای تنظیم یک سفارش حد سود در نظر گرفتیم که در ادامه شرح می‌دهیم:

نسبت ریسک به پاداش

هر معامله‌گر باید اصول مدیریت پول را بداند. نسبت ریسک به پاداش استاندارد 1.2 است. این بدان معناست که پاداش باید دو برابر بیشتر از ریسک باشد. بنابراین، اگر سفارش حد ضرر برابر با 50 پیپ (PIP) باشد. سفارش حد سود باید 100 پیپ در نظر گرفته شود. با این حال، این نسبت همیشه کاربردی نیست.

گاهی اوقات، معامله‌گران از نسبت 1.3 یا حتی بیشتر از آن استفاده می‌کنند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که هرچه تفاوت بین سفارش حد ضرر و سفارش حد سود کمتر باشد، معامله ضعیف‌تری خواهید داشت. اگر نسبت ریسک به پاداش کمتر از 1.2 باشد، ورود به معامله فایده‌ای ندارد. این احتمال وجود دارد که شما بیش از آنکه سود کنید، ضرر خواهید کرد.

دنباله کننده حد سود

دنباله کننده حد سود (Trailing Take Profit) گزینه دیگری برای افزایش سود است. اشاره کردیم که سفارش حد سود به شما کمک می‌کند تا از گرفتن تصمیمات اشتباه بر اساس حدس و گمان دوری کنید. با این وجود، اگر مشاهده کردید که روند ثابت است، این امکان را دارید سطح سفارش حد سود را افزایش دهید. این افزایش را فقط به نقطه‌ای منتقل کنید که قرار است معکوس شود.

در این مورد بخوانید: سفارش براکت چیست؟ Bracket، ثبت سه سفارش در یک لحظه

نکات مربوط به سفارش حد سود

تعیین یک سفارش TP دشوار نیست، اما معامله‌گران معمولاً اشتباهات رایجی را مرتکب می‌شوند. برای اجرای کارآمد و درست این سفارش باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر می‌خواهید یک سفارش حد سود ثبت کنید، عاقلانه عمل کنید. اگر سفارش شما خیلی دور باشد و قیمت به سطح مورد نظر شما نمی‌رسد، ممکن است همه چیز به ضرر شما باشند.
  • دقت پیش بینی خود را دست کم نگیرید. اگر مطمئن نیستید که قیمت تا کجا پیش خواهد رفت، یک حد سود کوچک را تعیین کنید. بنابراین، شما می‌توانید سود کم اما با ریسک کم را به دست آورید.
  • اگر نوسانات بسیار زیاد باشند، تنظیم سفارشات حد سود چالش برانگیز خواهند بود. بنابراین خطرات زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند تا تجارت خیلی زود بسته شود.
  • برخی از معامله گران سطوح سفارش حد سود را تعریف نمی‌کنند. اگر نقطه عطف (Turning Point) را از دست بدهید، تمام دستاوردهای احتمالی شما ناپدید خواهند شد.

سخن اینوکس با شما

مزیت استفاده از سفارش حد سود یا سفارش TP این است که معامله‌گر نیازی به نگرانی در مورد اجرای دستی معامله یا حدس و گمان ندارد. از سوی دیگر، سفارشات حد سود بدون توجه به رفتار بازار با بهترین قیمت ممکن اجرا می‌شوند. این سفارشات به بهترین وجه توسط معامله‌گران کوتاه مدت استفاده می‌شوند که علاقه‌مند به مدیریت ریسک هستند. بدین دلیل که آن‌ها می‌توانند به محض رسیدن به سود خود از یک معامله خارج شوند و خطر رکود احتمالی در بازار آینده را نداشته باشند. معامله‌گران با یک استراتژی بلندمدت از چنین سفارشاتی استقبال نمی‌کنند، زیرا باعث کاهش سود آن‌ها می‌شود.

منبع
libertexthebalancemoneyinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا