ارزهای دیجیتال

نات کوین چیست؟ از یک پدیده بازاریابی اینترنتی تا کلاهبرداری

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

تصور کنید بتوانید فقط با ضربه زدن روی یک آیکون، میم کوین استخراج کنید. این امکانی است که در نات کوین (Notcoin) به عنوان یک مینی اپلیکیشن داخل تلگرام ایجاد شده است. به نظر ساده می‌رسد، نه؟! ولی این بازی رایگان کلیک تلگرام، به یک موفقیت بزرگ تبدیل شده است.

نات کوین (Notcoin) چیست و چگونه ایجاد شده است؟

نات‌کوین یک میم کوین بر پایه شبکه TON است که در اواسط نوامبر ۲۰۲۳ به عنوان یک بازی رایگان در تلگرام آغاز به کار کرد. این پروژه در ابتدا به عنوان یک بازی ساده کلیک و بدون هیچ انتظار یا اطلاعات دقیقی معرفی شد، و تیم پروژه آن را “احتمالا هیچ چیز” توصیف کرد.

با این حال، نات کوین توجه کاربران را جلب کرد و در فاز بتای خود تقریبا به ۵۰۰ هزار نفر رسید. در همین دوره، نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر به صورت جمعی، بیش از ۶۰ میلیارد نات‌کوین استخراج کردند. به محض راه‌اندازی رسمی بازی، در اول ژانویه ۲۰۲۴، محبوبیت آن به شدت افزایش یافت و تنها در ۱۰ روز، به ۶.۳ میلیون بازیکن رسید.

جالب‌ترین نکته درباره گسترش نات‌کوین این است که هیچ پولی صرف تبلیغات رسمی آن نشده است و همه این محبوبیت از طریق پیشنهاد افراد به یکدیگر و گفت‌وگو درون جامعه تلگرام انجام شده است.

با وجود این موفقیت ولی، نات کوین یک ارز دیجیتال واقعی نیست و روی بلاکچین TON ضرب نشده است. این موضوع ماهیت آن را بیشتر به یک پدیده بازاریابی اینترنتی نزدیک می‌کند. در واقع اشاره به فعالیت درون بازی به عنوان “استخراج” از نظر فنی نادرست است. زیرا هیچ فرآیند واقعی استخراج ارز دیجیتال در جریان نیست. در همین راستا یک پیام خودکار تلگرام این عدم قطعیت را برجسته می‌کند که می‌گوید: “هیچ کس نمی‌داند آیا و چه زمانی نات‌کوین ضرب خواهد شد؟ و یا آیا ارزشی خواهد داشت؟”

این بازی فاقد اجزای استاندارد ارزهای دیجیتال مانند وب‌سایت، نقشه راه یا وایت پیپر است (سندی که در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد تنها ۹ صفحه خالی دارد). تاکنون بیش از ۱.۲ تریلیون نات‌کوین جمع آوری شده است. اما از آنجایی که این کوین به شکل قابل معامله‌ای وجود ندارد، ارزش و گزینه تبدیل به پول واقعی نیز ندارد. با این حال، بازیکنان می‌توانند برای افزایش سرعت کسب نات کوین، با پول واقعی به بازی کمک مالی کنند.

در این مورد بخوانید: ارز سایتاما چیست؟ رمزارزی با هدف آموزش نسل Z

نقد و بررسی‌های Reddit و X (توئیتر سابق) درباره نات کوین (Notcoin)

جامعه ردیت معمولاً نظراتش را به وضوح ابراز می‌کند، نسبت به این پروژه ساکت‌تر از همیشه بوده است، که احتمالاً به دلیل نوآوری آن است. تنها یک نظر در Reddit دیده شده که بیانگر تردید درباره کاربرد و چشم‌انداز نات‌کوین است:

“مطمئن نیستم، اما این کوین به نظر بی‌هدف می‌آید و من آینده‌ای برای آن نمی‌بینم. اگر کسی اطلاعاتی درباره توانمندی آن دارد، لطفاً برای من هم روشنگری کند.”

در مقابل، به نظر می‌رسد جامعه توییتر نسبت به بازی جدید هیجان زده است و به خصوص، سادگی آن را دوست دارد. کاربران این شبکه اجتماعی به طور فعال تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و نکاتی را برای کسب درآمد سریعتر ارائه می‌دهند. آن‌ها حتی با به اشتراک‌گذاری دستاوردهای خود برای بهبود تجربه بازی، تیم تشکیل می‌دهند.

حضور نات‌کوین در شبکه‌های اجتماعی

نات کوین در حال حاضر هیچ وب‌سایت یا حساب رسمی در شبکه‌های اجتماعی، به جز X ندارد. ۱۶۵ هزار دنبال‌کننده در حساب توییتر، نشان‌دهنده مشارکت بالای کاربران است که توسط بخش فعال نظرات و ریتوییت‌های مکرر، تأیید می‌شود. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که حضور در حساب X، به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی و ارتباطی، با تعامل بالا و اشتیاق کاربران مواجه شده است.

مدیریت نات کوین

درباره سازندگان این میم کوین اطلاعات محدودی در دسترس است. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی بنیاد TON منتشر شده است، Open Builders مسئولیت این میم کوین احتمالی را بر عهده دارد. Open Builders سازمانی است که وظیفه تأمین مالی پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین TON بر عهده آن است. همچنین این سازمان با Tonstarter مرتبط است، پلتفرمی که سال گذشته با موفقیت، ۱.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری اولیه برای حمایت از پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین TON جمع‌آوری کرد.

توکنومی نات کوین

در حال حاضر، عملکرد اصلی notcoin به عنوان یک میم کوین در یک بازی است، بدون هیچ کاربرد دیگری. تیم نات کوین هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد توزیع این توکن ارائه نکرده است.
علاوه بر استخراج نات کوین، بازیکنان از طریق ویژگی “کسب درآمد” فرصت افزایش دارایی خود را دارند. این ویژگی به ازای انجام وظایف ساده‌ای به کاربران پاداش می‌دهد. کارهایی مانند؛ دعوت دوستان به بازی با استفاده از لینک ارجاع، پیوستن به یک تیم، یا رسیدن به نقاط عطف خاصی مانند: ورود به لیگ نقره‌ای یا فعال‌سازی تلگرام پریمیوم.

در این مورد بخوانید: تون کوین چیست؟ چه عواملی باعث افزایش قیمت آن شده‌‌اند؟

آیا نات کوین کلاهبرداری است؟

این پروژه به تازگی راه خود را در دنیای ارزهای دیجیتال آغاز کرده است. این امر باعث می‌شود اظهار‌نظر قطعی در مورد معتبر بودن نات کوین زود باشد. با این حال، می‌توانیم برای یک تجزیه و تحلیل اولیه برخی جوانب را در نظر بگیریم.

همانطور که در اغلب میم کوین‌ها معمول است، نات کوین فاقد کاربرد مهم یا قابل توجهی است. همچنین این توکن، عناصر کلیدی که به پروژه‌های رمز‌ارزی اعتبار می‌بخشند، مانند: وب‌سایت رسمی، وایت پیپر مفصل، رودمپ روشن و یک تیم مشخص را ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد، تیم‌های TON و تلگرام بسیار مشتاق ترویجnotcoin هستند. به احتمال زیاد از این میم کوین به عنوان راهی برای افزایش تعداد کاربران کیف پول تلگرام و آشنایی کاربران تلگرام با زیرساخت TON استفاده خواهند کرد. همچنین به نظر می‌رسد که از طریق مکانیسم‌های پاداش بازی، به دنبال جذب بیشتر کاربران تلگرام پریمیوم باشند.
با توجه به این عوامل، تعامل با این کوین، فقط تا زمانی قابل قبول است که به عنوان یک تجربه بازی سرگرم کننده، بدون سرمایه گذاری مالی قابل توجه، باقی بماند. در غیر این صورت، هنوز یک سرمایه‌گذاری پر‌ریسک به نظر می‌رسد.

روش های بدست آوردن نات کوین

1. استخراج نات کوین

  • ربات تلگرام: ساده‌ترین روش برای بدست آوردن ناتکوین، استفاده از ربات تلگرامی notcoin_bot@ است. در این ربات می‌توانید با کلیک یا لمس صفحه گوشی، نات کوین استخراج کنید.
  • افزایش سرعت استخراج: برای افزایش سرعت استخراج نات کوین می‌توانید:
    • دوستان خود را دعوت کنید: با هر دوستی که با لینک شما به ربات تلگرام نات‌کوین ملحق می‌شود، 2500 نات‌کوین هدیه دریافت می کنید.
دریافت نات کوین با دعوت ازدوستان
دریافت نات کوین با دعوت ازدوستان
  • وظایف را انجام دهید: ربات تلگرام نات کوین به شما وظایف مختلفی مانند عضویت در کانال‌ها، تماشای تبلیغات و … می‌دهد که با انجام آن‌ها می‌توانید نات کوین بیشتری دریافت کنید.
  • صعود در رتبه بندی‌ها: با افزایش نات کوین‌های خود، در رتبه‌بندی ربات تلگرام صعود می‌کنید و سرعت استخراج شما افزایش می‌یابد.
با افزایش نات کوین‌های خود، در رتبه‌بندی ربات تلگرام صعود می‌کنید

2. خرید نات کوین

در حال حاضر امکان خرید نات کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد در کانال‌های تلگرامی و وب سایت‌های مختلف نات‌کوین خود را به فروش می‌رسانند.

3. دریافت نات کوین رایگان

برخی از کانال‌ها و وب‌سایت‌ها به صورت رایگان نات کوین هدیه می‌دهند. برای دریافت این هدایا باید در کانال‌ها عضو شوید، پست‌ها را لایک کنید و …

نکات مهم درمورد نات کوین

  • ارزش مادی: نات کوین هنوز ارزش مادی ندارد و در پلتفرم‌های بزرگی مثل بایننس یا کوین مارکت کپ لیست نشده است.
  • احتمال کلاهبرداری: از آنجایی که اطلاعات زیادی درباره نات کوین و تیم توسعه آن منتشر نشده است، احتمال کلاهبرداری در این پروژه وجود دارد.
  • سرگرمی: نات کوین در حال حاضر بیشتر جنبه سرگرمی دارد و نباید به عنوان یک سرمایه گذاری جدی به آن نگاه کرد.

سخن اینوکس با شما

نات کوین (Notcoin) یک میم کوین بر پایه شبکه TON است که به عنوان یک بازی رایگان در تلگرام آغاز به کار کرد. این پروژه در ابتدا به عنوان یک بازی ساده کلیک و بدون هیچ انتظار یا اطلاعات دقیقی معرفی شد. 

موفقیت نات کوین در جلب توجه کاربران، بدون هزینه تبلیغات رسمی با استفاده از روش‌های نوآورانه مشارکت کاربران و ارتباطات اجتماعی قابل توجه بوده است. با این حال آینده نات کوین نامشخص است. این پروژه هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و مشخص نیست که آیا در آینده کاربردهای دیگری برای این توکن ایجاد خواهد شد یا خیر.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا