دیفای

راهنمای سرمایه گذاری در دیفای فقط در 6 گام ساده

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در طول چند سال گذشته و با معرفی فناوری‌های جدیدی مانند بلاک چین، DeFi به عنوان یک سیستم امور مالی نوین ظهور کرد و در نوامبر 2021 به اوج ارزش خود با بیش از 250 میلیارد دلار سرمایه رسید. با این حال، این اصطلاح هنوز برای بسیاری از افراد ناآشنا و ناشناخته است.

در این مقاله از اینوکس، چگونگی سرمایه گذاری در دیفای را بررسی می‌کنیم، فرصت‌های مختلف پیش‌رو را بیان می‌کنیم و در نهایت یک راهنمای گام به گام ساده را جهت سرمایه گذاری و کسب درآمدهای نجومی در آن ارائه می‌دهیم.

DeFi چیست و چرا امروزه اینقدر محبوب است؟

رشد فناوری‌های بلاک چین و پذیرش ارزهای دیجیتال، باعث ایجاد یک سیستم امور مالی جایگزین شد. DeFi مخفف Decentralized finance به معنی “امور مالی غیرمتمرکز” است و ایده اصلی آن ایجاد یک سیستم مالی همتا به همتا است. DeFi بر روی فناوری‌های بلاکچین و اغلب روی شبکه اتریوم، کار می‌کند. ویژگی متمایز آن استقلال آن از بانک‌های سنتی، کارگزاران و سایر واسطه‌ها است.


” DeFi به افراد اجازه می‌دهد تراکنش‌های مالی را سریع‌تر، ارزان‌تر و بدون اجازه شخص ثالثی انجام دهند.”

به جای انتظار برای دریافت تاییدیه از یک بانک یا موسسه دیگر برای وام دادن، استقراض، ترید و موارد دیگر پروتکل‌های منبع باز امور مالی غیر متمرکز راهکاری آسان‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند. هیچ دفتر پشتیبان یا لایه‌های خاصی برای پردازش درخواست شما وجود ندارد؛ در این نوع پردازش، فقط شما و قرارداد هوشمند حضور دارید.

برای بهره‌مندی از مزایای DeFi، اصلی‌ترین چیزی که نیاز دارید یک کیف پول رمزنگاری غیر حضانتی است. کیف پول هوشمندی مانند Zerion می‌تواند به شما کمک کند تا در دنیای DeFi آزادی عمل کاملی در حوزه‌های مختلف داشته باشید و بتوانید همه توکن‌های خود را در بیش از 10 شبکه تبادل کنید. در این بخش به چگونگی سرمایه گذاری در دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز می‌پردازیم.

راه‌های سرمایه گذاری در دیفای

ابتدا باید به یاد داشته باشید که هر گونه سرمایه‌گذاری، ریسک‌های متفاوتی با خود به همراه دارد. مانند بقیه معاملات در بازار ارزهای دیجیتال، DeFi نیز در سطح بالاتری از طیف ریسک قرار دارد؛ حتی اگر دیفای، روشی ایمن برای سرمایه‌گذاری به نظر برسد، بازهم احتمالا خطراتی وجود خواهد داشت که ممکن است شما از آن‌ها آگاه نباشید. هر گونه وعده بازده یا سود “تضمین شده” باید زنگ خطری برای شما محسوب شود. اکنون در این قسمت به بررسی و بیان فرصت‌هایی که می‌توانید در آن یک سرمایه گذاری دیفای موفق داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

راه_های-سرمایه-گذاری-در-دیفای
سرمایه گذاری در دیفای

در این رابطه بخوانید : دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

ترید دارایی‌های DeFi، اولین راه سرمایه گذاری در دیفای

سرمایه‌گذاری مستقیم در دارایی‌های دیفای راهکاری برای جذب سود و سرمایه زیاد است. ایده اصلی این بخش، خرید و فروش توکن‌ها و ارزهای DeFi است. البته کسب سود از این طریق در عمل بسیار سخت‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید!

توکن‌های DeFi، دارایی‌های مرتبط با پروتکل‌های خاص DeFi هستند. هر پروتکل به طور متفاوتی از توکن‌ها استفاده می‌کند. برخی از توکن‌ها به دارندگان توکن، حق حاکمیت اعطا می‌کنند. باقی توکن‌ها را می‌توان برای کسب درآمد، استیکینگ کرد. در نهایت، تعدادی از توکن‌ها در فواصل زمانی منظم “می‌سوزند” (یعنی از بین می‌روند)، که این عمل سبب کاهش عرضه کلی می‌شود و مانند خرید سهام در بازار سهام عمل می‌کند.

نمونه هایی از توکن‌های DeFi عبارتند از:

  • UNI، توکن حاکمیتی Uniswap، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز.
  • MAKER، توکن حاکمیتی MakerDAO، پروتکل پشت استیبل کوین DAI.
  • AAVE، توکن Aave، بزرگترین پلتفرم وام دهی و استقراض.
  • SNX، توکنی که در پروتکل Synthetix برای ایجاد دارایی‌های مصنوعی (سینتتیک) قرار می‌گیرد.

برای تعامل با امور مالی غیرمتمرکز، باید برای هر تراکنش در شبکه، هزینه گس (هزینه‌ای است که یک کاربر می‌پردازد تا یک تراکنش را بر بلاک چین اتریوم انجام دهد) بپردازید. اگر به دنبال این هستید که چگونه در امور مالی غیرمتمرکز، بدون اینکه تمام وقت خود را صرف تحقیق در مورد پروتکل‌های DeFi کنید، سرمایه گذاری کنید؛ خرید کوین‌های اساسی (Underlying Coins) می‌تواند ساده‌ترین راه باشد.


نمونه هایی از سکه‌های مورد استفاده برای پرداخت هزینه گس در DeFi عبارتند از:

  • ETH برای شبکه اصلی اتریوم؛
  • MATIC برای شبکه اثبات سهام چند ضلعی؛
  • AVAX برای Avalanche، جایگزین لایه 1 برای اتریوم؛
  • FTM برای Fantom، شبکه Layer-1 متمرکز بر DeFi؛
  • شما به سادگی می‌توانید این کوین‌ها را در کیف پول خود بگذارید (معروف به hodl) یا از آن‌ها در پروتکل‌های مختلف DeFi برای کسب بازده، به عنوان مثال با استیکینگ استفاده کنید.

استیکینگ دیفای

DeFi staking راهی برای کسب درآمد غیرفعال با ریسک نسبتا کم است. به فرآیند قفل کردن دارایی‌های DeFi در یک قرارداد هوشمند و دریافت پاداش از آن، استیکینگ می‌گویند. بسیاری از پروتکل‌های DeFi به کاربران خود، با توکن‌های مشابه پاداش می‌دهند.

استیکینگ-دیفای
استیکینگ دیفای

در این رابطه بخوانید : آموزش سریع نحوه استیک دیفای در پلتفرم DeFi Swap

معمولاً پاداش‌های استیکینگ، دارای درصد ثابت یا متغیر یا بازده درصدی سالانه (APY) هستند. بنابراین هر چه توکن‌های بیشتری را به اشتراک بگذارید، پاداش‌های DeFi بیشتری هم دریافت می‌کنید. گاهی اوقات APY به خاطر ریسک بالا و درصد سود بیشتری که به همراه دارد طیف گسترده‌ای از کاربران را فریب می‌دهد. سرمایه گذاران این پلتفرم، با احتمال زیادی شکست خواهند خورد.

DeFi yield farming

فارمینگ، ورژن پیچیده‌تری از همان استیکینگ است. این اصطلاح به عنوان یک الگوی رفتاری آمده است و از روشی که کشاورزان می‌توانند سود خود را با تغییر از یک محصول به محصول دیگر به حداکثر برسانند، نشان گرفته است. به طور مشابه، DeFi yield farming در مورد چرخش در فارم‌های مختلف است. با DeFi yield farming به‌ جای استیکینگ، یک دارایی (مانند SNX)، ممکن است لازم باشد برای پروتکل DeFi کار دیگری انجام دهید و در عوض توکن دیگری برای آن اقدام، دریافت کنید و سپس آن توکن را به اشتراک بگذارید.

DeFi-yield-farming
DeFi yield farming

در این رابطه بخوانید : بهترین ارزهای دیفای، معرفی 12 پروژه برتر DeFi

انواع مختلفی از yield farms وجود دارد، از جمله:

تامین کننده نقدینگی

این مورد، کوین‌ها را به یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) سپرده و نقدینگی را برای معامله گران فراهم می‌کند. شما کارمزد معامله را از مبادله‌هایی که تریدرها انجام می‌دهند، دریافت خواهید کرد.

امانت دادن

دارندگان و صاحبان توکن، دارایی‌های رمزنگاری شده را از طریق قراردادهای هوشمند به سایر کاربران قرض می‌دهند و از طریق بهره وام، سود می‌برند. این پلتفرم همچنین می‌تواند با توکن مورد استفاده در مبادله به وام دهندگان پاداش دهد.

قرض گرفتن

در این بخش، از یک توکن به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن یک کوین دیگر و پرداخت نرخ بهره استفاده می‌شود. وام گیرندگان اغلب پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که بیشتر از سودی است که می‌پردازند.

موارد فوق برای بسیاری که سر رشته کافی در این زمینه‌ها را ندارند، می‌تواند دارای پیچیدگی‌های زیادی باشد ولی جای نگرانی نیست. پلتفرم‌هایی در سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند که yield farming را برای بسیاری از کاربران، ساده کرده‌اند. تعدادی از این پلتفرم‌ها به شرح زیر هستند:

  • Yearn.finance
  • Harvest.finance
  • Beefy.finance

وام دهی دیفای استراتژی مناسبی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری در دیفای است. بیشتر پروتکل‌های وام دهی به وام‌های مبتنی بر وثیقه متکی هستند:

  • وام دهندگان می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به عنوان وام به دیگران ارائه دهند.
  • وام گیرندگان برخی از دارایی‌ها را به عنوان وثیقه قفل می‌کنند و می‌توانند دارایی دیگری را قرض کنند. به عنوان مثال، یک وام گیرنده ممکن است ETH را به عنوان وثیقه قفل کند و USDT را وام بگیرد.


پروتکل‌های وام دهی معمولا از الگوریتمی استفاده می‌کنند که نرخ بهره را بر اساس عرضه و تقاضا برای وام‌ها محاسبه می‌کند؛ در نتیجه، اگر تقاضا زیاد باشد، نرخ بهره نیز بالاتر خواهد بود. این موضوع، اغلب در سایر شبکه‌های لایه یک یا همان Layer-1 مانند بازارهای Avalanche در Aave که حتی دارای پاداش‌های اضافی در AVAX هستند، وجود دارد.

پروتکل_های-وام-دهی-دیفای
وام دهی دیفای

در این رابطه بخوانید : وام دهی دیفای: چطور در Defi وام دریافت کنیم؟

قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام و قرض عبارتند از:

  • Aave
  • Compound

شاخص‌های دیفای

یک راه سریع برای تنوع بخشیدن به سبد ارزهای دیجیتال و پیوستن به امور مالی غیرمتمرکز، سرمایه‌گذاری در شاخص‌های DeFi است. مشابه ETFها در امور مالی سنتی، شاخص‌های DeFi، بر اساس قوانین ثابت در دارایی‌های مختلف سرمایه گذاری می‌شوند.

شاخص_های-دیفای
توکن‌های اساسی شاخص دیفای

دو عنصر کلیدی وجود دارد که قبل از تصمیم گیری برای انتخاب شاخص باید به آن‌ها توجه کرد:

  • عملکرد قیمت
  • ارزش بازار


اگر چه عملکرد گذشته، بازده آینده را تضمین نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که شاخص چقدر نوسان دارد و قیمت آن در شرایط مختلف بازار چگونه حرکت می‌کند. در همین حال، ارزش بازار نشان می‌دهد که این شاخص چقدر محبوب است. شاخص‌های DeFi با ارزش بازار (مارکت کپ) بزرگتر احتمالاً ایمن‌تر هستند (اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد). برخی از محبوب‌ترین شاخص‌های DeFi در ادامه لیست شده‌اند:

  • Phuture DeFi Index
  • DeFi Pulse Index
  • Metaverse Index
  • Bankless BED Index

از کجا توکن‌های DeFi بخریم

اکنون که از گزینه‌های سرمایه گذاری در دیفای آگاه شدید، لازم است بدانید که از کجا می‌توان توکن‌های DeFi خریداری کرد. صرافی‌های متمرکز مختلف (CEX)، ورود آسان از فیات (یعنی پرداخت با کارت‌های بانکی) و رابط‌های کاربری ساده‌ای را ارائه می‌کنند که فروش و خرید ارزهای دیجیتال DeFi را آسان می‌کند. برخی از محبوب‌ترین صرافی‌ها با تعداد زیادی توکن DeFi عبارتند از:

  • Binance
  • Coinbase
  • Kraken


با این حال، بسیاری از توکن‌های جدیدتر DeFi اغلب فقط از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در دسترس هستند. همانطور که گفته شد برای خرید توکن در این صرافی‌ها باید یک کیف پول رمزنگاری غیر حضانتی، با مقداری ارز دیجیتال، در اختیار داشته باشید. بزرگترین DEX‌ها عبارتند از:

  • Uniswap
  • SushiSwap
  • PancakeSwap
از کجا می_توان توکن_های DeFi خریداری کرد

قیمت‌ها اغلب در صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف متفاوت است. مجموعه معاملاتی Zerion می‌تواند به شما کمک کند با اسکن خودکار همه DEX‌ها، بهترین قیمت را پیدا کنید و مطمئن شوید که توکن‌های DeFi را با معقول‌ترین قیمت خریداری می‌کنید. پس از اتصال کیف پول خود، فقط دارایی را که می‌خواهید با آن پرداخت کنید و توکنی را که می‌خواهید بخرید، انتخاب کنید و Zerion بهترین DEX را برای شما پیدا خواهد کرد.

نحوه سرمایه گذاری در دیفای: راهنمای گام به گام

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در دیفای دارید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر در این بخش، سرمایه گذاری مطمئن و درستی را انجام دهید.

گام اول: یک کیف پول بسازید.

برای استفاده حداکثری از DeFi (شامل استیکینگ و وام دادن) به یک کیف پول غیر حضانتی مانند کیف پول Zerion نیاز دارید. کیف پول Zerion برای DeFi به دلایل زیر کیف پول خوبی محسوب می‌شود:

استیکینگ و وام دادن دیفای
  • ردیابی هر گونه دارایی DeFi، از جمله توکن‌های سهام، استخرهای نقدینگی، فارم‌ها و بدهی‌ها
  • می‌توانید بهترین مبادلات را در DEX پیدا کنید.
  • می‌توانید به راحتی بین 10+ شبکه Layer-1 و Layer-2 جابه‌جا شوید.

گام دوم: شبکه بلاک چین خود را انتخاب کنید.

پس از آماده شدن کیف پول کریپتو، باید شبکه اصلی متناسب خود را برای سرمایه گذاری در دیفای انتخاب کنید. اتریوم همچنان بلاک چین پیشرو برای DeFi است. با این حال، اگر تازه کار هستید، هزینه‌های بالای گس آن ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود. در برخی روزها، یک تراکنش ساده ممکن است بیش از 10 دلار کارمزد داشته باشد و بعضا، یک اقدام پیچیده‌تر مانند دادن وام، می‌تواند تا 100 دلار کارمزد برای شما به همراه داشته باشد. شبکه‌های جایگزین لایه 1 یا راه حل‌های مقیاس‌بندی لایه 2 برای اتریوم، کارمزدهای تراکنش کمتر از 1 دلار دارند. در این بخش، لیستی از برخی از شبکه‌های معروفی که توسط کیف پول Zerion پشتیبانی می‌شوند آورده شده است:

  • Arbitrum
  • Avalanche
  • Aurora
  • Fantom
  • Optimism

گام سوم: پول کیف پول خود را تامین کنید.

توکن‌های بومی را برای بلاک چین مورد نظر خود خریداری کنید: ETH برای اتریوم، FTM برای Fantom و …. می‌توانید این ارزهای دیجیتال را در یکی از صرافی‌های متمرکز خریداری کنید؛ یا همچنین می‌توانید از یک رمپ که در کیف پول Zerion تعبیه شده است، استفاده کنید.

گام چهارم: سکه‌های DeFi خود را بدست آورید.

پس از انتخاب پروتکل DeFi که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در آن هستید، باید سکه‌ها یا توکن‌های DeFi مربوطه را خریداری کنید. شما می‌توانید توکن‌ها را در هر یک از صرافی‌های غیرمتمرکز یا مستقیما در کیف پول Zerion، که می‌تواند به‌طور خودکار بهترین قیمت را برای شما پیدا کند، خریداری کنید.

گام پنچم: از پروتکل‌های DeFi استفاده کنید.

این مورد، به شما امکان می‌دهد مالکیت دارایی‌های خود را حفظ کنید. همان طور که پیش‌تر بیان کردیم، می‌توانید توکن‌های خود را به اشتراک بگذارید، آن‌ها را قرض دهید یا با ایجاد نقدینگی، کسب پاداش کنید. ساده‌ترین راه برای تست این ویژگی، قابلیت «Explore» در Zerion است که برخی از آپشن‌های مورد استفاده شما را در DeFi نشان می‌دهد.

گام ششم: یک استخر نقدینگی را انتخاب کنید.

سرمایه گذاری در استخرهای نقدینگی، می‌تواند راه دیگری برای تنوع بخشیدن به دارایی‌های شما در DeFi باشد. برگه Zerion’s Pools برخی از محبوب‌ترین استخرهای نقدینگی را به شما نشان می‌دهد و پیوستن به آن‌ها را با چند ضربه بسیار آسان می‌کند.

سخن اینوکس با شما

DeFi به یکی از روندهای سرمایه گذاری با رشد سریع در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. با این حال، مانند هر سرمایه گذاری دیگری، خطراتی نیز در این حوزه وجود دارد. قبل از اینکه پول قابل توجهی را برای سرمایه گذاری در دیفای بگذارید، لازم است که از سرمایه گذاری‌های کوچک شروع کنید، با پروسه کار بیشتر آشنا شوید و دانش خود را در آن ارتقا دهید.

منبع
zerion

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا