اصطلاحات و مفاهیم

فریز کردن ارز دیجیتال یا کوین چطور امکان‌پذیر است؟

اگر در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنید، حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که «اگر کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهید، دارایی‌های دیجیتالتان را از دست می‌دهید». بسیاری از کاربران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال زمانی که کنترل و مدیریت دارایی‌های خود را به‌دست می‌گیرند، با این حقیقت آشنا هستند.


بنابراین این عقیده عمومی وجود دارد که اگر کنترل کلیدهای خصوصی خود را در دست داشته باشید، همیشه می‌توانید دارایی‌های دیجیتالتان را کنترل کنید. به عبارت دیگر، چیزی جلوی دارایی‌تان را نمی‌تواند بگیرد. با این‌حال، رویدادهای اخیر در فضای ارز دیجیتال ثابت کرده‌اند که همیشه این‌طور نیست.


در واقع، ممکن است شگفت‌زده شوید زمانی که بدانید نه تنها از نظر فنی امکان فریز کردن ارز دیجیتال داخل یک کیف پول خارجی وجود دارد، بلکه این کار نسبتا رایج است. گرچه مطمئن باشید اگر درگیر یک فعالیت مجرمانه مهم نشوید، بعید است مقامی به فکر فریز کردن توکن‌های شما باشد.


با وجود این، در ادامه این مطلب از اینوکس تا انتها همراه ما باشید تا این پدیده نسبتا رایج را بررسی کنیم و بگوییم چرا فریز کردن ارز دیجیتال رخ می‌دهد.

فریز کردن کوین یا دارایی‌ها روی بلاک چین چطور امکان‌پذیر است

قبل از این‌که بگوییم توسعه‌دهندگان چطور می‌توانند دارایی‌های داخل یک کیف پول را فریز کنند، ابتدا باید به‌صورت مختصر نحوه عمل توکن‌ها را توضیح دهیم. برخلاف آن‌چه که ممکن است تصور کنید، توکن‌های ERC-20 به‌سادگی به یک دیتابیس اشاره می‌کنند که مشخص می‌کند کدام آدرس‌ها چه تعداد واحد از توکن مذکور را دارند.


قرارداد توکن مسئول مدیریت این دیتابیس است. زمانی که توکن‌ها از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‌یابند، این قرارداد مسئول تغییر تعداد توکن‌های مرتبط با هر آدرس است. به عبارت دیگر مجموع توکن‌ها را از یک آدرس کم کرده و به دیگری اضافه می‌کند تا عرضه ثابت باقی بماند.


چون این قرارداد توکن معمولا تنها قرارداد هوشمند با امکان تغییر دیتابیس هولدر توکن است، از آن می‌توان برای فریز کردن ارز دیجیتال، مصادره توکن‌ها یا در بعضی از موارد حتی سوزاندن کامل توکن‌ها استفاده کرد.


اگر این قرارداد هوشمند یک آدرس را در لیست سیاه قرار دهد، امکان خرید (یا دریافت) و فروش (یا فرستادن) توکن وجود ندارد. تنها یک آدرس ادمین می‌تواند قرارداد هوشمند را با اضافه کردن آدرسی که در لیست سیاه قرار می‌گیرد، به‌روزرسانی کند.

علت فریز کردن ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، از قابلیت فریز کردن کوین می‌توان برای مقابله با هک‌ها و مصادره وجوه نامشروع استفاده کرد. از طرفی اگر فردی کنترل ادمین یک قرارداد هوشمند را به‌دست آورد، امکان سوءاستفاده نیز وجود دارد.


گرچه به ندرت این اتفاق می‌افتد اما اکثر مواقعی که یک آدرس در لیست سیاه قرار می‌گیرد، به علت فعالیت غیرقانونی است که در قرارداد هوشمند کشف می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که یک هکر از یک باگ برای مینت(فرآیند ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض) و انتقال توکن‌ها به آدرسی که کنترل آن را به‌ عهده دارد استفاده کند یا پلیس به علت انجام تحقیقات درخواست فریز کردن کوین کند.

در این رابطه بخوانید : USDT یا تتر چیست؟ همه چیز درباره قدرتمندترین استیبل کوین دنیا


تتر (USDT) یکی از چنین توکن‌هایی است که امکان فریز کردن آن وجود دارد. قرارداد هوشمند USDT قابلیت فریز کردن و صدور مجدد تتر را دارد. بر اساس اکسپلورر سایت Bloxy ،704 قرارداد هوشمند توسط قرارداد توکن تتر در لیست سیاه قرار گرفته‌اند و طی ماه‌های گذشته هر چند روز یک مرتبه، آدرس‌های جدیدی به لیست سیاه اضافه شده‌اند.


مهم‌تر از همه، تتر بیش از 150 میلیون دلار را که در سه آدرس قرار داشته، در ماه ژانویه 2022 فریز کرده است. به گفته این شرکت علت آن درخواست مقامات اجرایی بوده است.


همین اواخر، تیم Acala شانزده کیف پول حاوی نزدیک به 3 میلیارد aUSD، یک استیبل کوین چند وثیقه‌ای با ارزش مشابه با دلار آمریکا را فریز کرد. به دنبال یک رخنه امنیتی که به فراهم‌کنندگان نقدینگی aUSD اجازه داده بود aUSD غیر وثیقه‌ای را مینت کنند، تیم Acala موفق به بازیابی و سوزاندن این توکن‌های به‌صورت جعلی مینت شده بود.
گرچه باید بگوییم هکرها توانستند مقدار قابل توجهی از این توکن‌ها را به شبکه پولکادات روی صرافی‌های غیرمتمرکز انتقال دهند.


ادمین‌های قرارداد هوشمند همچنین می‌توانند دارایی‌هایی را که به‌صورت بالقوه مرتبط با یک فعالیت مجرمانه روی اپلیکیشن‌های دیفای خارجی هستند، فریز کنند. به‌عنوان مثال، Circle یک شرکت محبوب ناشر USDC، اخیرا چندین آدرس اتریوم را فریز کرد که مرتبط با پروتکل غیرمتمرکز تورنادو کش (Tornado Cash) بودند تا آن‌ها دیگر نتوانند USDC بفرستند یا دریافت کنند.


فقط کوین‌هایی که روی بلاک چین اتریوم قرار دارند، دچار مشکل فریز کردن کوین، قرارگیری در لیست سیاه یا مصادره نمی‌شوند. بلکه اکثر بلاک چین‌های لایه اول این قابلیت را به‌عنوان یک ویژگی اصلی در قراردادهای توکن دارند. از جمله آن‌ها باید به ریپل و استلار اشاره کنیم که هر دو به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند توکن‌ها را با یک قابلیت جهانی فریز کردن، صادر کنند.


این ویژگی به صادرکننده یا ناشر اجازه می‌دهد انتقال توکن‌ها را فریز کند. گرچه، این قابلیت فریز کردن کوین به‌طور کلی تنها برای توکن‌ها است. چون برخلاف باور عمومی، امکان فریز کردن دارایی‌ بومی اکثر بلاک چین‌ها مانند بیت کوین، اتریم، بایننس کوین یا ریپل وجود ندارد، مگر این‌که آن‌ها در یک پلتفرم متمرکز مانند یک صرافی یا یک کیف پول حضانتی نگه داشته شوند.


به‌طور کلی، شرکت‌های مسئول این پلتفرم‌های متمرکز برای فریز کردن ارز دیجیتال اقدام نمی‌کنند مگر براساس دستور دادگاه یا درخواست پلیس. با این‌حال، شرکت مادر اصلی، صادرکننده یا ادمین به هر دلیلی حق فریز کردن کوین یا هر دارایی را دارد.


لازم به ذکر است که تمام ناشران USDC باید با درخواست قرارگیری یک یا چند آدرس در لیست سیاه، موافقت کنند. اکثر استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات نیز قابلیت‌های مشابهی برای فریز کردن ارز دیجیتال دارند.

کلاهبرداری‌های هانی پات و سوءاستفاده از لیست سیاه

با آن‌که از قابلیت لیست سیاه می‌توان برای جدا کردن وجوه مرتبط با یک جرم فرض شده استفاده کرد، کلاهبرداران نیز می‌توانند از طریق «کلاهبرداری هانی پات» (honeypot scam) از این قابلیت سوءاستفاده کنند.


اکثر اوقات، این کلاهبرداری مربوط به توکن‌هایی است که امکان فروش آن‌ها پس از خرید از یک صرافی غیرمتمرکز وجود ندارد. کلاهبرداران از قابلیت بلک لیست استفاده می‌کنند تا به‌صورت خودکار انتقال‌های خروجی هر آدرسی که توکن مورد نظرشان را دارد، در لیست سیاه قرار دهند و ارزش درک‌شده توکن‌هایشان را در اکسپلورر صرافی‌های غیرمتمرکز دچار نوسان کنند.


نتیجه این کار شکل‌گیری چارتی است که در آن تعداد کندل‌های سبز فراوان و پشت سرهمی است اما خبری از سفارش‌های فروش نیست یا تعدادشان کم است.


کلاهبرداری که آدرس یا آدرس‌های قرار گرفته در لیست سفید را مدیریت می‌کند، توکن جعلی را وارد استخر نقدینگی کرده و منتظر می‌ماند تعداد قربانیان بیشتری این توکن غیرقابل فروش را بخرند تا ارزش آن بیشتر شود.


زمانی که کاربران متوجه کلاهبرداری شوند و خرید توقف پیدا کند، هکر یا هکرها توکن‌های استخر نقدینگی خود را برداشت می‌کنند و پولی را که خریداران غیرشکاک صرف خرید توکن آن‌ها کرده بودند، به جیب می‌زنند.


این نوع کلاهبرداری فوق‌العاده رایج است و هر ماه در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سوآپ، پنکیک سوآپ و کوییک سوآپ چندین مورد از آن رخ می‌دهد.

سوالات متداول

آیا امکان فریز کردن ارز دیجیتال وجود دارد؟

همان‌طور که در این مطلب توضیح داده‌ایم، تنها امکان فریز کردن توکن‌ها وجود دارد و ارزهای بومی اکثر بلاک چین‌ها مانند اتریوم یا بیت کوین از این موضوع در امان هستند.

چطور می‌توانید یک حساب کریپتو را از حالت فریز خارج کنید؟

اگر چندین مرتبه رمز عبور حساب خود را اشتباه وارد کنید، حسابتان فریز خواهد شد. بنابراین کمی صبر کرده و مجددا امتحان کنید. همچنین اگر نمی‌توانید به اپلیکیشن کیف پول دیفای‌تان دسترسی داشته باشید، آن را ابتدا پاک کرده و سپس با نصب مجدد، به کمک عبارت‌های بازیابی خود ریکاوری کنید.

آیا امکان فریز کردن تتر وجود دارد؟

شرکت تتر به دستور مقامات یا تشخیص یک فعالیت مجرمانه می‌تواند تترهای موجود در یک یا چندین آدرس را فریز کند.

آیا امکان فریز کردن یک کیف پول غیرحضانتی وجود دارد؟

با توجه به این‌که کاربران زمان استفاده از این کیف پول‌ها کنترل کلیدهای خصوصی خود را دارند، بنابراین توسعه‌دهنده‌های این کیف پول‌ها نمی‌توانند کیف پول غیرحضانتی خود را فریز کنند. گرچه طبق توضیحاتی که در این مطلب دادیم، امکان فریز کردن آدرس‌ بعضی توکن‌ها وجود دارد.

منبع
coinmarketcap

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا