اصطلاحات و مفاهیم

دامیننس اتریوم | مشاهده نمودار و نحوه استفاده در ترید

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار کریپتو، برای سرمایه‌گذاران و اغلب کاربران رمزارزها اهمیت دارد. دراین‌بین، به جایگاه اتریوم، به‌عنوان دومین ارز دیجیتال معروف دنیا، توجه خاصی می‌شود. از طرفی، یکی از شاخص‌های مهمی که موقعیت ارزهای دیجیتال را در بازار کریپتو تعیین می‌کند، دامیننس (Dominance) است. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance) رفته‌ایم تا با این مفهوم آشنا شویم و ببینیم که اتریوم چه جایگاهی در بازار ارزهای دیجیتال دارد.

دامیننس اتریوم چیست (Ethereum Dominance)

دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance) معیاری برای سنجش قدرت اتریوم (ETH) نسبت به سایر رمزارزها است. در واقع، دامیننس اتریوم با فرمول ساده‌ی ارزش بازار اتریوم تقسیم بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال محاسبه می‌شود. از این طریق، میزان تسلط اتریوم بر کل بازار کریپتو به دست می‌آید.

دامیننس اتریوم چیست (Ethereum Dominance)
دامیننس اتریوم چیست (Ethereum Dominance)

کاربرد دامیننس اتریوم

نمودار دامیننس اتریوم به ما کمک می‌کند که ارزش کل بازار این ارز را بررسی کنیم. هنگامی که دامیننس ارزهای بزرگی، مانند بیت‌کوین و اتریوم، افزایش پیدا می‌کند، به‌طور مستقیم باعث کاهش ارزش بازار آلت‌کوین‌ها می‌شود. در سوی مقابل، کاهش دامیننس اتریوم و بیت‌کوین، نشان‌دهنده‌ی افزایش سلطه‌ی آلت‌کوین‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال است.

مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس اتریوم

نمودار زیر دامیننس اتریوم را طی یک روز اخیر نشان می‌دهد. می‌توانید بازه‌های زمانی دیگر را از تنظیمات بالای آن ببینید.

برای مشاهده بهتر نمودار در موبایل، گزینه Desktop site را در تنظیمات مرورگر خود فعال کنید.

تاریخچه‌ی دامیننس اتریوم

با نگاهی به نمودار دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance) در سایت Tradingview، می‌بینیم که در جولای 2017، اتریوم بیشترین تسلط خود را بر بازار کریپتو، با دامیننس 24 درصدی نشان می‌دهد. پس از آن، اگرچه دچار نوساناتی می‌شود؛ اما باز در آغاز سال 2018، دامیننس اتریوم به 23.89 درصد می‌رسد.

سپس، با افزایش ارزهای دیجیتال دیگر در بازار کریپتو، تسلط اتریوم بر بازار کم می‌شود؛ اما با آغاز سال 2021، دوباره روندی صعودی می‌گیرد و در نوامبر این سال، 21.24 درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. از آن تاریخ تا سال 2023، فراز و نشیب‌هایی را تجربه می‌کند؛ اما همچنان سهم بسیار خوبی از بازار را در اختیار دارد و در ژوئیه‌ی 2023، دامیننس اتریوم به 19.61 درصد می‌رسد.

ارتباط بین دامیننس اتریوم، دامیننس بیتکوین و سایر آلت کوین‌ها چیست؟

دامیننس بیت‌کوین یا اتریوم تغییر ارزش بازار بیت‌کوین یا اتریوم را در مقایسه با کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اندازه می‌گیرد. نمودار دامیننس را می‌توان برای شناسایی روندها در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

هنگامی که دامیننس ارزهای دیجیتال بزرگ (مانند BTC یا ETH) در حال افزایش است، بدین معناست که آلت کوین‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند. زمانی که دامیننس ارزهای دیجیتال بزرگ در یک روند نزولی است، آلت کوین‌ها در مقایسه با ارزهای بزرگتر بازار ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

طبق نظر کارشناسان حوزه کریپتو، زمانی که دامیننس بیت‌کوین یا اتریوم در روند صعودی است و آلت‌کوین‌ها زمانی که تسلط آن‌ها در روند نزولی است، هولد کنید.

ارتباط بین دامیننس اتریوم و قیمت اتریوم

بنا بر موارد ذکر شده در بالا، هرچه قدرت و تأثیر اتریوم در بازار بیشتر باشد، معامله‌گران به خرید اتریوم تمایل بیشتری خواهند داشت. به عبارتی، به‌جای انتخاب بیت‌کوین، آن‌ها به سوی سایر آلت‌کوین‌ها می‌روند. این داستان درست زمانی معکوس می‌شود که دامنه بیت‌کوین افزایش پیدا کند. در این حالت، مردم تمایل بیشتری به خرید بیت‌کوین نشان می‌دهند.

دامیننس ETH را کجا مشاهده کنیم؟

دو وبسایت محبوب برای تحلیل و مشاهده نمودار دامیننس اتریوم (ETH Dominance) آورده شده است:

وبسایت CoinMarketCap

CoinMarketCap یکی از وب‌سایت‌های پرطرفدار برای پیگیری قیمت ارزهای دیجیتال است و نمودار دامیننس ETH در صفحه نمودارها قابل مشاهده است.

رنگ سبز در تصویر زیر دامیننس اتریوم در برابر سایر ارزها را نشان می‌دهد.

 نمودار دامیننس اتریوم در وبسایت CoinMarketCap
نمودار دامیننس اتریوم در وبسایت CoinMarketCap

وبسایت TradingView

TradingView یک پلتفرم معاملاتی آنلاین است که نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال را ارائه می‌کند و نمودار ETH Dominance را نیز در صفحه اصلی خود به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر وارد بالا، می‌توانید از پلتفرهای معاملاتی ارزهای دیجیتال نیز برای مشاهده نمودار استفاده کنید. بسیاری از این پلتفرها مانند بایننس و … نمودار تسلط اتریوم بر بازار را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند.

نمودار دامیننس اتریوم در وبسایت TradingView
نمودار دامیننس اتریوم در وبسایت TradingView

عوامل موثر در دامیننس اتریوم

از زمان معرفی اتریوم تاکنون، به‌خاطر ارائه‌ی بستری برای قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DApps)، همیشه تسلط خوبی بر بازار کریپتوکارنسی داشته است. تا جایی که در سال 2021، دامیننس اتریوم رشدی 20 درصدی را از خود نشان می‌دهد و تسلط خود را بر بازار ارزهای دیجیتال بالا می‌برد. عوامل گوناگونی باعث افزایش دامیننس اتریوم نسبت به آلت‌کوین‌ها شده‌ است که در این بخش، به این عوامل می‌پردازیم.

در این مورد بخوانید: دامیننس تتر چیست؟ مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر

افزایش تمرکززدایی در اتریوم

توسعه‌دهندگان زیادی با استفاده از بلاک‌چین اتریوم، قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی کرده‌اند. اتریوم با در اختیار داشتن بیش از 1870 توسعه‌دهنده، بیش‌ترین تعداد توسعه‌دهنده‌ی فعال را نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها، مانند کازماس، پولکادات، سولانا و… دارد.

این حجم از قراردادهای هوشمند، باعث افزایش میزان اعتبارسنجی تراکنش‌های اتریوم تا 700 هزار اعتبارسنجی شده است. از طرفی، برای این اعتبارسنجی‌ها به استیک‌کردن ارزهای دیجیتال نیاز است و از این طریق، حجم زیادی از ارزهای مبتنی بر اتریوم، در این شبکه قفل شده‌اند. از سوی دیگر، استخرهای بزرگ نقدینگی با استفاده از اتریوم کار می‌کنند؛ برای مثال، استخر لیدو 32 درصد از حجم اعتبارسنجی قراردادهای هوشمند را برعهده دارد.

در نتیجه، می‌توان گفت که اتریوم با انجام اعتبارسنجی قراردادهای هوشمند، نقش مهمی در تمرکززدایی امور مالی دارد و نسبت به سایر پلتفرم‌ها توسعه‌یافته‌تر و غیرمتمرکزتر است.

افزایش تسلط بر بازار معاملات

قراردادهای هوشمند اتریوم برای کاربردهای تجاری سازمانی، مانند معاملات آتی (Futures)، پوشش ریسک (Hedging) و معاملات اهرمی اهمیت زیادی دارند. در واقع، به‌خاطر این قراردادها، اتریوم تنها ارز دیجیتالی است که بعد از بیت‌کوین، توانسته به بورس کالای شیکاگو اضافه شود.

این قراردادهای هوشمند به توسعه‌دهندگان و شرکت‌های تجاری کمک می‌کنند که معاملات تجاری خود را کنترل کنند و ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند. از طرفی، اتریوم با در اختیار داشتن قراردادهای هوشمندی به ارزش 5.4 میلیارد دلار، نسبت به بایننس با 380 میلیون و سولانا با 178 میلیون دلار، بیشترین ارزش قراردادهای هوشمند را به خود اختصاص داده است.

اهمیت بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs)

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر دامیننس اتریوم، توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی‌ها هستند. بازار این توکن‌ها روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و علاقه‌مندان بیشتری به معامله و ایجاد ان‌اف‌تی‌ها ترغیب می‌شوند. در این میان، اتریوم با ارائه‌ی امکان راه‌اندازی توکن‌های غیرقابل‌تعویض ارزان و درنظرگرفتن کارمزد پایین، نقش مهمی در گسترش این بازار دارد.

دامیننس بیت کوین چیست؟

آیا دامیننس اتریوم درحال‌ رشد است؟

تفاوت اصلی دامیننس اتریوم با سایر ارزهای دیجیتال، در اهمیت استفاده از قراردادهای هوشمند این شبکه است. ارزش قراردادهای هوشمند اتریوم نشان می‌دهد که این شبکه قدرت اول قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود و بیشتر توسعه‌دهندگان به راه‌اندازی نرم‌افزارهای خود بر بستر این شبکه تمایل دارند.

با توجه به نمودار دامیننس اتریوم، در ژوئن 2021 و با گسترش استفاده از قراردادهای هوشمند Terra و Avalanche، شاهد کاهشی در تسلط اتریوم بر بازار هستیم. بااین‌حال، در ماه مه 2022 و با فروپاشی اکوسیستم Terra، دوباره دامیننس اتریوم رشد می‌کند و به جایگاه قبلی خود بازمی‌گردد.

همچنین، با اینکه در ماه‌های گذشته، استفاده از BNB و Tron افزایش پیدا کرده؛ اما اتریوم توانسته است که تسلط خود را بر بازار کریپتو حفظ کند. این موارد نشان‌دهنده‌ی اعتماد توسعه‌دهندگان و کاربران کریپتو به شبکه‌ی اتریوم است و انتظار می‌رود که این بلاک‌چین بتواند همچنان سهم خوبی را از بازار کریپتو در اختیار داشته باشد.

سخن پایانی

دامیننس اتریوم یکی از معیارهای بسیار خوب برای درک اهمیت و تسلط این ارز دیجیتال بر بازار کریپتو است. با توجه به اینکه بنیان‌گذاران اتریوم کاربردهای گوناگونی را برای این شبکه در نظر گرفته‌اند و مدام به‌دنبال به‌روزرسانی آن هستند، انتظار می‌رود که اتریوم همچنان سهم بالایی از بازار کریپتو را به خود اختصاص دهد و رتبه‌ی اول قراردادهای هوشمند را در اختیار داشته باشد.

منبع
coinmarketcap

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا