متاورس

متاورس چیست و برای ورود به آن باید چه کار کنید؟

متاورس (به انگلیسی metaverse) اصطلاحی است که از ترکیب دو کلمه «meta» و «universe» شکل گرفته است. از این اصطلاح برای توصیف آینده اینترنت یعنی web 3.0 استفاده می‌کنند. تا انتهای این مطلب از اینوکس همراه ما باشید تا به سوال متاورس چیست، نحوه ورود به آن و موارد دیگر پاسخ دهیم.

تکنولوژی متاورس چیست

متاورس به ادغام پلتفرم‌های دیجیتالی فعلی و آینده اشاره می‌کند که تمرکز آن‌ها روی واقعیت افزوده و مجازی است. از متاورس به‌عنوان تحول بعدی اینترنت و فرصت مالی و تجاری فوق‌العاده برای صنایع فناوری و دیگر حوزه‌ها یاد می‌کنند.

در رویایی که شرکت‌های فناوری و رسانه اجتماعی برای متاورس متصور شدند، دستگاه‌هایی مانند هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند به محیط‌های مجازی سه بعدی یا واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند.


آن‌ها در این محیط‌ها می‌توانند کار کنند، با دوستان خود در تماس باشند، فعالیت تجاری انجام دهند، از مکان‌های دوردست بازدید کنند و به فرصت‌های آموزشی دسترسی داشته باشند.


متاورس فقط نوعی تجربه نیست، بلکه به یک تجربه مداوم دیجیتالی غوطه‌ورکننده اشاره می‌کند که در اختیار کاربران خواهد بود تا فعالیت‌های مختلف را در فضاهای کاملا دیجیتالی انجام دهند. همچنین متاورس را تنها یک فضای دیجیتالی نباید بدانیم، بلکه چندین تجربه و فضای دیجیتالی است که در حال حاضر شرکت‌های مختلف آن‌ها را به‌وجود آوردند.


بسیاری از شرکت‌های رسانه اجتماعی مانند متا پلتفرمز (فیسبوک سابق) و مایکروسافت، سرمایه‌گذاری عظیمی در واقعیت مجازی اجتماعی (Social VR) برای ایجاد پلتفرم‌هایی کردند که در آن‌ها کاربران بتوانند از راه دور کار کرده یا به‌صورت اجتماعی ارتباط برقرار کنند

متاورس چیست

در رابطه با این مطلب بخوانید : سرمایه گذاری در متاورس، معرفی ۵ سهم برتر برای خرید در متاورس

برای ورود به متاورس چه باید کرد

حالا که سوال متاورس چیست را پاسخ دادیم، باید بگوییم برای ورود به این دنیا باید از پلتفرم‌هایی تحت عنوان پلتفرم‌های متاورس استفاده کنید. برخلاف تصور برخی افراد برای استفاده از اکثر آن‌ها ملزم به استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی نیستید.

در ادامه تعدادی از این پلتفرم‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

دیسنترالند

دیسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم جهان مجازی سه بعدی تحت مرورگر است که کاربران با ایجاد آواتار خود در آن می‌توانند به متاورس دسترسی داشته باشند. دیسنترالند یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ورود به متاورس است. شما در سایت این پلتفرم می‌توانید آواتار خود را بسازید.

برای دسترسی کامل به متاورس دیسنترالند باید افزونه کیف پول متامسک را روی مرورگر دستگاه خود نصب کنید. سپس با وصل کردن کیف پول خود به حسابتان در دیسنترالند، می‌توانید در آن‌جا زمین بخرید و کارهای مختلف انجام دهید.

سندباکس

سندباکس (Sandbox) پلتفرمی است که به هنرمندان و خالقان محتوا اجازه می‌دهد از بازی‌ها و دارایی‌های voxel خود روی بلاک چین، درآمد داشته باشند. کاربران سندباکس در محیط‌های مجازی با یکدیگر تعامل دارند و می‌توانند در آن بازی‌ کنند.

برای ورود به متاورس به کمک سندباکس باید به آدرس sandbox.game/en بروید و روی دکمه Sign-in کلیک کنید. البته برای ایجاد اکانت به کیف پول نیاز دارید و می‌توانید کیف پول فعلی خود را به حسابتان وصل کنید.

ورود به متاورس به کمک سندباکس

در رابطه با این مطلب بخوانید : آموزش تصویری خرید زمین در متاورس در ۵ مرحله

Cryptovoxels

Cryptovoxels یک جهان مجازی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که در ماه‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. جهان مجازی Cryptovoxels مشابه با سندباکس و دیسنترالند به زمین‌های مختلفی تقسیم شده است که کاربران می‌توانند آن‌ها را بخرند.

هر زمین، یک NFT است و هرچه را دوست داشته باشید می‌توانید روی آن بسازید. این پلتفرم با هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Quest، Oculus Rift و HTV Vive سازگار است.

برای استفاده از این پلتفرم به سایت voxels.com بروید. از گوشه بالا سمت راست روی دکمه Sign In کلیک کنید. نحوه ثبت‌نام را انتخاب کرده و جزئیات مورد نظر را تایید کنید تا حسابتان ساخته شود.

سپس باید یک نام کاربری انتخاب کنید. بعد از آن روی گزینه Register کلیک کرده و کیف پولی را که با آن ثبت‌نام کرده‌اید، تایید کنید. برای ایجاد زمین و کارهای دیگر در این پلتفرم باید وارد پروفایل خود شوید و به قسمت Spaces بروید.

چطور در متاورس بازی کنیم

راه بازی در متاورس چیست؟ برای این منظور می‌توانید از پلتفرمی مانند دیسنترالند استفاده کنید که در بالا معرفی کردیم. برای بازی در این پلتفرم به کامپیوتری با حداقل 4 گیگابایت رم، یک پردازنده 4 هسته‌ای، یک کارت گرافیک خوب، مرورگر کروم یا فایرفاکس آپدیت‌شده و اتصال اینترنتی با حداقل سرعت 10 مگابایت و یک کیف پول متامسک نیاز دارید. 

ارز داخل بازی دیسنترالند، مانا (MANA) نام دارد که باید مقداری از آن نیز در کیف پول خود داشته باشید و توسط آن می‌توانید چیزهای مختلف در بازی بخرید.

نحوه بازی در دیسنترالند

  • به سایت رسمی Decentraland بروید و روی دکمه «Get Started» کلیک کنید تا بازی را دانلود کرده یا در محیط آن تحت وب کاوش کنید.
  • از شما خواسته می‌شود با کیف پول خود یا به‌عنوان مهمان بازی کنید. ما گزینه اول را توضیح می‌دهیم.
  • کیف پول متامسک خود را به حسابتان وصل کنید و وارد آن شوید.
  • پس از وارد شدن به کیف پول باید آواتار خود را برای شروع بازی بسازید.
  • پس از شخصی کردن آواتار خود روی گزینه Done کلیک کرده و نامی برای آن انتخاب کنید.
  • پس از آن روی گزینه Next کلیک کنید تا وارد دنیای Genesis Plaza (نقطه‌ای از بازی که با استفاده از آن می‌توانید گشت و گذار در دنیای دیسنترالند را استارت بزنید) در کنار سایر بازیکنان شوید.

همچنین برای نحوه انجام بازی آموزشی وجود دارد که تمام نکات ابتدایی را به شما یاد خواهد داد و با کلیک روی دکمه Explore می‌توانید رویدادها، مکان‌ها و موارد متفاوت دیگر را پیدا کنید.

متاورس دیسنترالند

در رابطه با این مطلب بخوانید : متاورس شیبا اینو و سرمایه‌گذاری در زمین‌های آن

چطور در متاورس سرمایه گذاری کنیم

راه سرمایه‌گذاری در متاورس چیست؟ روش‌های با ریسک متوسط و زیادی برای کسب درآمد از متاورس وجود دارد. 6 راه رایج سرمایه‌گذاری در متاورس به شرح زیر هستند:

  1. خرید سهام شرکت‌های فعال در زمینه متاورس
  2. سرمایه‌گذاری در ارزهای مخصوص متاورس
  3. سرمایه‌گذاری در صندوق قابل معامله در بورس (EFT) متاورس
  4. سرمایه‌گذاری مستقیم در متاورس از طریق NFTها
  5. خرید زمین در متاورس
  6. اجاره دادن یا خرید ساختمان‌های متاورس

متاورس چطور کار می کند

تا حالا دیگر باید متوجه شده باشید که متاورس چیست. یک فضای کاملا دیجیتالی که در آن آبجکت‌های دیجیتال این جامعه دیجیتال را نشان می‌دهند. نحوه عمل این فضا با ترکیب فناوری‌های مختلف از جمله رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی (VR) و افزوده (AR)، ارزهای دیجیتال و بازی‌های آنلاین است.

دنیای متاورس به‌نحوی خلق شده است که افراد در آن به‌شکل مجازی با همدیگر تعامل داشته باشند، خرید کنند، مباحث جدید را یاد بگیرند و کارهای مختلف را انجام دهند.

کسب درآمد از متاورس

اگر به کسب درآمد از متاورس علاقه دارید، سهام شرکت‌هایی مانند Meta Platforms (فیسبوک سابق)، مایکروسافت، Roblox، نایکی و انویدیا، همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که محصولات و خدمات مرتبط به متاورس دارند یا در حال توسعه آ‌ن‌ها هستند.

از طرفی همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، با خرید زمین در متاورس می‌توانید به کسب درآمد بپردازید.

سخن پایانی

در مطلب بالا از سری مقالات اینوکس به سوال متاورس چیست و کاربردهای آن پاسخ دادیم. با آن‌که هیجان زیادی پشت متاورس وجود دارد اما بخش زیادی از آن را شرکت‌های فناوری و رسانه اجتماعی به‌وجود آورده‌اند.

بنابراین آن‌هایی که به متاورس به چشم یک فرصت سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند باید کمی صبور باشند تا پتانسیل آن را در ماه‌ها و حتی سال‌های آتی بیشتر بررسی کنند.

سوالات متداول

آیا متاورس واقعیت افزوده است یا مجازی؟

متاورس ترکیبی از واقعیت افزوده و مجازی است.

چه کسی متاورس را خلق کرد؟

شرکت خاصی را نباید خالق و مالک متاورس بدانیم. اما مایکروسافت در سال 2017 شرکت واقعیت مجازی AltspaceVR را خرید و پس از آن از آواتارها و جلسات مجازی برگزار شده در واقعیت مجازی در پلتفرم Microsoft Teams استفاده کرد.

آیا آینده به متاورس تعلق دارد؟

توسعه جهان‌های مجازی و فضاهای آنلاین غوطه‌ورکننده ادامه خواهد یافت و با توجه به پشتیبانی شرکت‌های بزرگ از آن، باید آینده را از آن بدانیم. گرچه ممکن است خیلی طول بکشد تا عموم مردم به آن توجه نشان دهند.

آیا فقط یک متاورس وجود دارد؟

خیر، شرکت‌ها در تلاش برای ایجاد متاورس خود هستند. این موضوع باعث شده است که شرکت‌های بسیاری، بتوانند متاورس خود را داشته باشند و برخی دیگر، در تلاش برای تولید آن باشند. بنابراین جواب این سوال، خیر است و باید بدانید که چندین و چند متاورس وجود دارد که شما در هر کدام از آن‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید.

چه تفاوتی بین متاورس و دنیای واقعی وجود دارد؟

افراد در متاورس نیز به خرید و فروش زمین یا چیزهای دیگر مشغول هستند، با این تفاوت که این کارها در یک محیط مجازی و با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

کدام کشور در زمینه متاورس پیشرو است؟

کره‌جنوبی را باید اولین کشوری بدانیم که دولت آن کاملا روی متاورس سرمایه‌گذاری کرده است.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا